Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Ikea vinnare i förtroendemätning

Publicerad: 10 November 2010, 11:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Svenskarna har störst förtroende för Ikea. Bland medierna har SR och SVT fortsatt högst förtroende, medan Aftonbladet och TV3 har lägst.


Medieakademin släpper årets förtroendebarometer. Undersökningen baseras på 1000 nätenkäter och genomfördes mellan den 15 oktober och 19 oktober 2010.

Förtroendet för radio och tv har ökat med 7 procentenheter jämfört med förra året. Även dagspressen har fått ökad förtroende, om än inte lika stort, sedan fjolårets bottennotering på 26 procent.

När det kommer till enskilda medier har SVT och SR fortsatt störst förtroende hos de tillfrågade, samtidigt som det hos TV4 fortsätter att sjunka.

Men lägst förtroende har TV3 med 13 procent. Sedan mätningarna började 1997 har kanalen nästan konstant tappat, med små undantag.

För Aftonbladet är siffran, liksom ifjol, 14 procent.

Överlag har de tillfrågade störst förtroende för Ikea, följt av SR och SVT. Även Volvo åtnjuter en topplacering, med 75 procent. Förtroende för Volvo är nästan det dubbla som hos konkurrenten Saab, som med 37 procent hamnar på nummer 18 på topplistan.

Nedan redovisas resultatet (andel mycket eller ganska stort förtroende), med fjolårets resultat inom parantes:

* Radio och tv: 48 (41)

* Dagspress: 29 (26)

* Storföretagen: 31 (27)

Enskilda medier:

* SVT: 75 (72)

* TV4: 39 (41)

* TV3: 13 (15)

* Dagens Nyheter: 52 (57)

* Aftonbladet: 14 (14)

Topplistan:

* Ikea: 78 (75)

* SR: 76 (79)

* SVT: 75 (72)

* Volvo: 66 (52)

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.