Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Ikea tappar i styrka

Publicerad: 16 November 2011, 08:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:50

21 av 23 varumärken tappar i styrka. Det visar en undersökning från Indikat och Yougov. Allra mest tappar Telia, Ikea och Marabou.


Ämnen i artikeln:

IkeaTeliaMarabouYougov

Indikat har identifierat 23 svenska stjärnvarumärken. De ingår i en analys som har gjorts gemensamt av undersökningsföretaget Yougov, med hjälp av företagets Brandindex, och Indikat. Analysen visar att stjärnvarumärken i Sverige tappar i styrka bland konsumenter.

Det är främst den upplevda kvaliteten och det allmänna intrycket som minskar. En möjlig förklaring kan vara osäkerhet kring konjunkturen.

– Sett med ett större perspektiv och över tid så finns också forskning som visar att det blir både svårare och dyrare att bibehålla ett starkt varumärke hos konsumenter på grund av den ständigt ökande informationsmängd som vi möts av, säger Farzad Golchin, ansvarig för Brandindex på Yougov, i ett pressmeddelande.

Ikea har under det senaste året gått från ett Brandindex på 57,5 – där 100 är max – till 50,5. Telia har under samma period minskat från 27,4 till 13,6 och Marabou har gått från 47,6 till 41,9.

SAS och If är de enda varumärkena som har ökat i styrka det senaste året.

– Vi har numera en bra och stabil leverans i kundmötet; punktlighet, bra tidtabell och inga dolda avgifter har förstärkt vårt varumärke bland konsumenterna. Det påverkas också av att konkurrerande aktörer inte har lyckats i samma utsträckning, säger Johan Åhlén reklamansvarig på SAS i pressmeddelandet.

Så definierar Indikat stjärnvarumärken

De tio högsta rankade varumärkena i Brandindex samt varumärken som uppfyller minst fem av följande kriterier: 1) marknadsledande 2) synligt i media 3) kreativt och belönat 4) internationellt 5) snabbväxande och 6) anses attraktivt av Indikatläsare.

För närvarande uppfyller 23 varumärken kriterierna.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IkeaTeliaMarabouYougov

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.