Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Ikea jagar ny pr-byrå

Möbeljätten Ikea går ut i pr-pitch, kan Dagens Media berätta.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Januari 2015, 13:02
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:16

Ämnen i artikeln:

IkeaGrayling

2011 valde Ikea för första gången en fast pr-byrå-partner i Sverige. Det blev Grayling – en byrå som då hade vind i seglen – som landade det prestigefyllda uppdraget.

Nu hänger Grayling löst, kan Dagens Media berätta.

Ikea har träffat ett antal inbjudna byråer. Nu har en del av dem ratats, och Ikea har gått vidare till slutfas i pr-byrå-pitchen med ett mindre antal byråer.

– Det stämmer. Vi har varit jättenöjda med Grayling, men våra behov har förändrats under åren och vi vill försäkra oss om att vi har en bra samarbetspartner även i framtiden, säger Tina Kardum Funnemark, kommunikationschef för Ikea Sverige, till Dagens Media.

Därmed får Graylings nytillträdda vd Pia Grahn kämpa för att försöka behålla ett av byråns verkligt tunga uppdrag. Grayling har under de senaste åren brottats med ekonomiska problem och har halverat sin storlek sett till antalet konsulter.

Nyligen rekryterade Grayling dock tre nya konsulter.

– Vi har vunnit flera nya kunder de senaste månaderna och är inne i en expansiv fas, uppgav Pia Grahn.

Tina Kardum Funnemark uppger för Dagens Media att Grayling deltar i pr-pitchen, som gäller corporate communications för Ikea i Sverige.

LÄS ÄVEN:

Ämnen i artikeln:

IkeaGrayling

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.