Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

IDG rankar grön kommunikation

Publicerad: 11 November 2010, 11:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Den nya undersökningen "Sustainable brands 2011" ska ranka företagens kommunikation och prestation ur hållbarhetssynpunkt.


Ämnen i artikeln:

IDG

IDG Research, International data groups nya affärsområde har påbörjat en undersökning av Sveriges mest hållbara företag. Totalt är det 150 företag som valts ut efter parametrar som marknadsandelar och konsumentkännedom.

Undersökningen, som heter "Sustainable brands 2011", genomförs i samarbete med opinionsinstitutet Novus Group och bygger på enkäter med 3000 svenskar. Frågorna som ställs tar avstamp i FN:s riktlinjer för hållbarhetsarbete och utgår från områden som miljö, mänskliga rättigheter och arbete mot korrumption. Syftet är att betygsätta företagens kommunikation.

– Snarare än att ta fram grönmålade företag tror vi att det kommer bli tydligt att många företag gör mycket men är dåliga på kommunkationen, säger Erik Hedén på IDG Research.

Steg två är att jämföra konsumenternas bild av företaget med verkligheten.

– Det är så klart jätteintressant att undersöka gapet mellan kommunikation och faktiskt prestation. Syftet är att skapa en måttstock för företagen att rätta sig efter. En standard så de kan jämföra om de har blivit bättre eller sämre på miljöarbetet, säger Erik Hedén.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IDG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.