Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Hovet: "Ett umärkt sätt att kommunicera på"

Publicerad: 25 Oktober 2012, 08:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Förlovningen mellan prinsessan Madeleine och Chris O'Neill är dagens stora nyhet. För dagensmedia.se berättar presschefen Bertil Ternert om varför hovet valt att kommunicera via egna kanaler istället för att ge intervjuer med de trolovade.


Det var tidigt i morse som både Aftonbladet och Expressen kunde avslöja att prinsessan Madeleine och finansmannen Chris O'Neill har förlovat sig.

Timmar senare bekräftade Hovet nyheten på sin sajt – och publicerade en film där prinsessan och O'Neill berättar om förlovningen.

Enligt presschefen Bertil Ternert är det av praktiska anledningar som man valt att bekräfta nyheten via egna kanaler.

– Eftersom att Madeleine och Chris åker tillbaka till London redan i eftermiddag har vi en väldigt begränsad tidsrymd. Därför upplevde vi att det här var ett bättre sätt att förmedla den information och de uppgifter som kan uppstå kring förlovningen, säger han till dagensmedia.se och fortsätter:

– Det här var ett sätt att svara på så många frågor som möjligt. Sedan är det ett antal frågeställningar vi får återkomma till.

Är det så att ni vill att Madeleine och Chris ska slippa göra intervjuer?

– Ja det kan man säga. Huvudsyftet var bara att konfirmera uppgifterna men när det hela är mer bestämt kommer det självklart finnas en öppning för medier att göra intervjuer, säger han och fortsätter:

– Tidigare fick vi gå via nyhetsbyråer men det här är ett umärkt sätt att kommunicera på.

Förutom att reportarna inte kan ställa följdfrågor.

– Nej det stämmer, men djupare intervjuer får vi återkomma till.

Berätta om filmklippet som ni har lagt upp?

– Syftet var väl att man ska få se paret i rörligt media men också att presentera Chris O'Neill för svenskarna.

Ni har också bytt plattform från Youtube till Vimeo, varför?

– Det var före min tid så jag vet faktiskt inte varför. Men vi får bra feedback på sajten på och på våra filmer och det märker vi av att det är ett så stort antal personer som går in på sajten.

Vad säger du om att nyheten läckte ut i media?

– Sånt kan jag inte kommentera, men det förekommer så klart. När jag arbetade i börsbolag fick det väldiga konsekvenser men i det här fallet är det inte så farligt.

Telefonerna måste gått varma hos er, hur ser det ut nu?

– Ju bättre vi sköter sajten desto mindre ringer det. Och just nu är det inte många som ringer kan jag tala om. Det var värre i morse.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.