Få hela storyn
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 5 juni 2015, 06:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:59
Hill+Knowltons hälsosatsning bar inte.
Globalt sett är hälsokommunikation ett av WPP-ägda pr-nätverket Hill+Knowlton Strategies fokusområden. Men enligt Dagens Medias källor har Hill+Knowlton Strategies i Sverige nyligen tagit beslut om att skrota sin satsning på hälsokommunikation, då den inte har lyft.
– Det är korrekt, bekräftar Mikael Törnwall, Sverigechef på Hill+Knowlton Strategies.
Han uppger att byrån haft en ganska liten grupp medarbetare som har jobbat med hälsoerbjudandet, och att blott en person har haft det som sitt huvudsakliga uppdrag.
– Det är ingen större dramatik. Vi har valt att fokusera våra resurser på andra områden. Detta innebär inte att vi krymper, utan vi kommer fortfarande att vara lika många konsulter.
I dagsläget består byrån av knappt 20 medarbetare. Nyligen värvades Åsa Mogerud, med ett långt förflutet inom Statsrådsberedningen, till Hill+Knowltons public affairs-team.
Planen är att anställa fler, delvis för att täcka vakanser då medarbetare valt att sluta.
– Vi rekryterar just nu, och har som ambition att växa, säger Mikael Törnwall.
Den svenska verksamheten, etablerad 1996, har under många år brottats med stora lönsamhetsproblem med flera miljoner kronor i förlust årligen. 2011 rekryterades Mats Fogelberg som vd – med uppdraget att vända byråns förluster till svarta siffror. 2013 togs ett rejält kliv i rätt riktning, då förlusten stannade på 1,3 miljoner kronor. Det kan jämföras med tidigare minusresultat på 4-9 miljoner kronor.
Byrån har ännu inte lämnat bokslut för 2014. Mikael Törnwall kan, på grund av att ägaren WPP är börsnoterad, inte avslöja hur resultatet för fjolåret landade.
– Vi får stadigt in nya kunder och expanderar de kunder vi har. Jag är positiv inför framtiden, säger Mikael Törnwall.
Mats Fogelberg lämnade Hill+Knowlton i slutet av 2014. Än så länge har ingen ny vd presenterats.
<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='http://cf.datawrapper.de/3T67x/3/' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen'></iframe></div>
LÄS ÄVEN:
Erik Wisterberg