Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Hashtaggen som får IOGT-NTO att se rött

Publicerad: 27 Maj 2015, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

När Carlsberg ska presentera sin alkoholfria drink väljer de att använda sig av #almedalsdrinken. Namnet på en produkt som IOGT-NTO säger sig ha varumärkesskyddat.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergIOGT-NTO

IOGT-NTO var en av initiativtagarna är den alkoholfria Almedalsdrinken togs fram för första gången. Sedan dess har drinken varit ett välkänt inslag under Almedalsveckan.

När Carlsberg i år ska presentera sin egna alkoholfria öldrink väljer bryggeriet att använda sig av hashtaggen #almedalsdrinken. Något som har gått IOGT att ilskna till.

– Vi har varumärkesskyddat det namnet och från vår sida är det inte alls okej att Carlsberg använder sig av #almedalsdrinken för att beskriva sina egna alkoholfria drycker. För vår del är det som att vi skulle skapa en alkoholfri öl och döpa den till Carlsberg, säger Johnny Foglander, pressekreterare på IOGT-NTO, till Dagens Media.

Att Carlsbergs drink inte heter "almedalsdrinken" utan att det bara är hashtaggen som används, spelar enligt Johnny Foglander inte någon roll.

– Eftersom hashtaggen används när de beskriver drycken på Twitter så framgår det inte att drinken heter något annat, säger han.

Efter att IOGT-NTO uppmärksammade Carlsberg på att namnet "almedalsdrinken" är varumärkesskyddat svarade Carlsberg i en tweet.

"Vi har förstått att ni är lite upprörda över att vi har använt en hashtag ni tycker er äga. Men själva poängen med #Almedalsdrinken är väl att få fler alkoholfria alternativ till Almedalen, som annars mest förknippas med rosévin?

Vi tycker det är roligare att prata om den glädjande ökningen av alkoholfria drycker, ansvarsfull alkoholkonsumtion och goda smakupplevelser. Kan vi hitta en gemensam hashtag för att lyfta samtliga alkoholfria alternativ i Almedalen?", skriver Carlsberg Sverige bland annat.

– Det var inte ett svar överhuvudtaget. Det är konstigt att de inte förstår vad vi är arga över med tanke på att Carlsberg som är ett stort varumärke borde vara bekant med vikten av att skydda sina varumärken, säger Johnny Foglander och fortsätter:

– Många ideella intsatser ligger bakom vår almedalsdrink och vi har varumärkesskyddat namnet just för att vi inte vill att det ska kapas av kommersiella intressen. I det här fallet är det dessutom alkoholindustrin som utnyttjar det. De försöker åka snålskjuts på vårt jobb.

Tänker ni gå vidare med det här?

– Vi har inte hunnit prata ihop oss om det. På något sätt kommer vi att gå vidare, men vi vet inte riktigt hur än, säger Johnny Foglander.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

CarlsbergIOGT-NTO

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.