Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Hård kritik mot Coca-Colas mjölk-pinuppor: "Tröttsamt sexistiskt"

Coca-Cola hoppas att bolagets nya premium-mjölk ska få det att "regna pengar". Men kampanjen för "Milka-Cola" får hård kritik.


Publicerad 2014-11-28 11:17
Uppdaterad 2015-12-06 12:20

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:

"Fairlife" innehåller 30 procent mindre socker än vanlig mjölk – och ska få det att "regna pengar" över Coca-Cola.

Bolagets premium-mjölk lanseras i USA nästa månad och kommer att kosta dubbelt så mycket som vanlig mjölk.

– Vi investerar i mjölkbranschen under en period för att bygga varumärket. Det kommer inte att regna pengar i början, men precis som med "Simply" (Coca-Colas varumärke för premium-juice) kommer det att börja regna pengar efter ett tag om man gör allt rätt, har Sandy Douglas, global kundchef på Coca-Cola, sagt om den nya satsningen.

Men redan innan mjölken lanserats får Coca-Cola hård kritik för hur den marknadsförs.

I annonserna för Fairlife poserar kvinnor endast iklädda klänningar som ska se ut som de är gjorda av mjölk.

På en av annonserna står kvinnan på en våg och visar en del av sin rumpa. En annan annons är en pastisch på den klassika bilden där Marilyn Monroe försöker skyler sige fter att vinden blåst upp hennes klänning.

Nu anklagas reklamen för sexism.

" Annonserna är inte originella och tröttsamt sexistiska", skriver Laura Bates på The Guardians " The Women's blog".

Hon fortsätter:

" Dessa annonser, med nakna utvikningsflickor täckta i flytande mjölk, är ytterligare ett exempel på sexualiseringen av kvinnor för kommersiella ändamål. Kvinnors kroppar används i reklam utan en tanke på relevansen eller originaliteten".

Även Ylva Johannesson på The Independent är kritisk:

" Även om det här är ett ironiskt skämt (vilket det tyvärr inte verkar vara) är stereotypiseringen av kvinnor nästan för uppenbar".

Hon reagerar också på copyn i annonserna som bland annat lyder "better milk looks good on you" och "drink what she's wearing".

" Som om de avklädda bilderna i sig inte var tillräckligt förolämpande förstärker texten den sexistiska undertonen av ett budskap som ska handla om hälsa och föda. Har de som ligger bakom kampanjen verkligen tänkt igenom detta? Det är trots allt 2014, inte 1940".

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.