Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Här är Elgigantens nya logga

Publicerad: 23 April 2014, 10:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

Den nordiska elektronikjättens nya logotyp är förvillande lik både SVT:s och Vings.


Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dagens Media kan nu avslöja att Elgiganten i Sverige, som ingår i Elkjøp-koncernen, blir sist bland de nordiska systerbolagen med att byta logotyp. Tidigare har Elkjøp i Norge och Elgiganten i Danmark antagit den nya profilen.

Den nya logotypen har tagits fram tillsammans med designbyrån Neumeister, som arbetar med koncernen i hela Norden.

Under veckan påbörjas arbetet med att byta skyltar, och till sommaren kommer den nya logotypen att pryda samtliga butiker runt om i Sverige.

– Det här har vi jobbat med länge, och grunderna till bytet är flera. Vi vill satsa på framtiden och jobbar hela tiden med att utveckla oss. Vi kände behovet av att ha en modernare logga, som vi kan använda på ett annat sätt än vad vi kan i dag. Vi vill också ha en symbol som sammansluter oss i ett nordiskt perspektiv, säger Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, till Dagens Media.

Den nuvarande profilen har hängt med i tjugo år, och enligt Niclas Eriksson kommer bytet att betyda mycket.

– Varumärkena i norden är olika, men profilen blir densamma och likaså färgerna. Det betyder mycket när det kommer till gemensamhetskänslan i koncernen, och det betyder också att vi kan marknadsföra oss med en gemensam profil, säger han.

Symbolen i den nya logotypen påminner till viss del om SVT-plays och researrangören Vings respektive logotyp. Niclas Eriksson har dock inte reflekterat över likheterna.

– Nej, det är inget som vi har tänkt på. Vi har jobbat med en extern byrå och velat hitta en logga som passar oss.  Den här kommer inte från SVT-play, utan från en matematisk symbol som betyder "större än". Med den vill vi sätta kunden i fokus, och ha en gemensam profil i hela Norden. Tanken på SVT-play har inte funnits, säger han.

Det blev en del uppståndelse när Ving bytte logga till en som är ganska lik SVT-plays. Tror du att det kommer snackas om det här nu?

– Jag hoppas och tror inte det. Vår avsikt är inte att efterlikna någon annan, och jag hoppas att fokus hamnar på oss.

I samband med den nya profilen lanseras även det nya service- och tjänstekonceptet Know How. Det kommer att omfatta hemleverans och installation, reparation, trygghetsavtal och en rad nya tekniska tjänster.

– Vi har under en ganska lång tid sett att produkterna blivit mer komplexa och att behovet av hjälp med saker som installation, användning, lagring och säkerhet har ökat. Därför vill vi hitta nya vägar i vårt erbjudande, och samla alla våra tjänster under ett koncept. Det kommer att rullas igång i ganska snabb takt under våren, säger Niclas Eriksson.

LÄS OCKSÅ:

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.