tisdag28 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Här är årets bästa PR

Publicerad: 23 november 2017, 21:30
Uppdaterad: 24 november 2017, 06:35

Procter & Gambles reklamfilm för Head & Shoulders med bröderna Henrik och Joel Lundqvist.

Pr-byrån Jung är Spinngalans stora vinnare.

Ämnen i artikeln:

SpinnJung Relations

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Jung Relations går hem med inte mindre än sex priser från årets Spinngala. Byrån vinner fyra guld och två silver. Två av gulden är för Svenska Spel och de andra två vinner Jung för Lernia och Procter & Gamble. Lernia står även bakom byråns två silver.

Inför galan var Jung även den byrå med flest nomineringar – tio stycken.

Wenderfalck och FLB Europa, som hade sex nomineringar vardera inför galan, kunde gå hem med ett silver i var.

Under Spinn delas även två personliga priser ut. Årets rookie går till Per Frykebrant på Juno PR, medan Renaults Annelie Söderberg utses till Årets kund.

Här är samtliga vinnare

Business to Business    
GULD The Original Brushes of Edvard Munch Adobe Abby Priest
SILVER Den nya rikssvenskan Lernia Jung Relations

 

Bästa pr-kampanj      
GULD Det ojämställda priset Fotografiska ORD&BILD
SILVER Den nya rikssvenskan Lernia Jung Relations

 

Årets content marketing    
GULD Sportsvenska för invandrare Svenska Spel Jung Relations
SILVER Travsnack ATG Gullers Grupp/Rodolfo

 

Årets influencerkampanj    
GULD Kolla Bollarna  Ung Cancer Cohn & Wolfe
SILVER #IDittNamn adidas och Svenska Fotbollförbundet  Edelman Deportivo

 

Årets innovationskampanj    
GULD Den nya rikssvenskan Lernia Jung Relations
SILVER Chiara Organica Spendrups  FLB Europa
SILVER Let's Talk Cloetta POST / King

 

Årets integrerade kampanj    
GULD Henkes hårresande konkurrens Procter & Gamble Jung Relations
SILVER Gör Donken McDonalds Prime/DDB Stockholm

 

Årets konsumentkampanj    
GULD Det ojämställda priset Fotografiska ORD&BILD
SILVER Bullens Beer Banger HKScan/Bullens Rippler Communications

 

Årets non-profit      
GULD Bakom fasaden Kvinnojouren Ellinor Markus 

 

Årets sociala medier-kampanj    
GULD Oddsets partiska kommentatorer  Svenska Spel/Oddset Jung Relations/DDB
SILVER Bullens Beer Banger Bullens Actionist

 

Årets samhällsinformationskampanj    
GULD Kidish Landskrona stad Garbergs Malmö
SILVER SVT Dold SVT Wenderfalck

 

Årets varumärkesbyggare    
GULD Carlsberg Non-Alcoholic – den alkoholfria ölens frÖLsare Carlsberg Sverige Cohn & Wolfe
SILVER Vi gör skillnad Vårdföretagarna Gullers Grupp

 

Årets rookie  
Per Frykebrant Juno Public Relations

 

Årets kund  
Annelie Söderberg Renault

Motiveringar till gulden

Årets business to business

Vinnaren förlitar sig bokstavligt talat på hantverket i sin kampanj, genom att väcka liv i en 100 år gammal mästares verktyg för att inspirera nutidens proffs.

 Vinnaren är Abby Priest för Adobe och ”The Original Brushes of Edvard Munch”

 

Årets non-profit

Den vinnande kampanjen i Årets non-profit låter tystnaden tala så att alla ska förstå hur det känns bakom fasaden. Och det kändes.

Första pris i Årets non-profit går till Markus för Kvinnojouren Ellinor

 

Årets content marketing

Årets vinnare i kategorin har skapat innehåll som gör något svårt enklare – och samtidigt öppnar nya arenor för språkbildning och integration.

Årets vinnare av Content marketing går till Jung Relations för Sportsvenska för invandrare av Svenska Spel.

 

Årets Influencer

Ett välplanerat litet ”misstag” på Instagram satte bollarna i viral rullning och gav uppmärksamhet till ett ämne de flesta av helst undviker. Fast vi inte borde.

Vinnarna i kategorin Årets influencerkampanj är Cohn & Wolfe för Kolla bollarna

 

Årets innovationskampanj

Vad är egentligen viktigast – vad man säger eller hur man säger det? Vårt sätt att kommunicera utvecklas ständigt, och det är inte alla som får chansen att hänga med. Årets innovationspris är ett talande bevis för att vårt snack verkligen kan bli en snackis.

Vinnarna är Jung Relations för Lernia med ”Den nya rikssvenskan”.

 

Årets integrerade kampanj

Här pratar vi om en följetång som ständigt överträffar sig själv. Så också denna gång. I år dubblades insatsen och kommunikationen gick fram i alla kanaler och juryn behövde inte slita sina hår.

Vinnaren är:  Jung Relations för Henkes hårresande konkurrens.

 

Årets konsumentkampanj

Det är inte alltid en hög prispunkt ger den bästa avkastningen. Men genom att riskera halva målgruppen, så vinner denna kampanj hela kategorin.

Priset går till ORD & BILD för Fotografiska med ”Det ojämnställda priset”.

 

Årets sociala medier-kampanj

Genom att kasta objektiviteten i papperskorgen, och låta känslorna styra, har Årets vinnare tagit second screen användandet in i matchen.

Årets Sociala medier-kampanj går till Jung Relations med ”Oddsets partiska kommentatorer” för Svenska Spel.

 

Årets samhällsinformationskampanj

 Den vinnande kampanjen löser på ett ambitiöst sätt ett problem nutidsvuxna brottas med. Nämligen att förstå vad barnen prata om på sociala medier. På så vis kan föräldrar och andra vuxna förhindra nätmobbning. 

Bra jobbat: Garbergs Malmö och Landskrona stad för kampanjen Kidish

 

Årets varumärkesbyggare

Årets vinnare har genom systematiskt PR-arbete lyckats ifrågasätta fördomar och omdefiniera gamla sanningar. Med en långsiktig satsning på engagemangsdriven kommunikation, har vinnaren förändrat både attityder och beteenden. Detta är ”probably the best” varumärkesbyggande satsning vi har sett!

Grattis till Cohn & Wolfe för ”Carlsberg Non-Alcoholic”.

 

Årets bästa PR-kampanj

Det vinnande bidraget visade beslutsamhet, och satsade modigt allt på PR som kärna. Genom att öka insatsen med 13%, vann de tusenfalt tillbaka. En enkel ekvation som summeras med högsta vinsten.

Årets bästa PR-kampanj tilldelas ORD & BILD för Fotografiska med ”Det ojämnställda priset”.

 

Årets kund 

Årets kund köper löpande in emotionell och kulturellt relevant kommunikation för att komma under huden på sina målgrupper. Personen ifråga är inte rädd för att föra en kamp internt och externt för att förändra synen på kommunikation.   

 

Årets Kund är någon som förutom en stor portion mod och nyfikenhet också har viljan och orken att genomföra förändringar i sin egen organisation och i branschen. Utöver detta har Årets Kund en stor förmåga att peppa sitt team till nya stordåd! 

Stort grattis – Annelie Söderberg, Renault Nordics AB 

 

Årets Rookie 

Årets rookie tycker att det bästa med att arbeta som konsult i vår bransch är det ansvar och den glädje som det innebär. Med rejäl målmedvetenhet, stort kundfokus och en vilja och förmåga att nå målgruppens hjärta vill årets rookie nå ut även utanför vår bransch med ansvarsfull kommunikation. Årets rookie är Per Frykebrant på Juno Public Relations. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev