PR
Här är årets bästa PR
Publicerad: 23 november 2017, 21:30
Uppdaterad: 24 november 2017, 06:35
Procter & Gambles reklamfilm för Head & Shoulders med bröderna Henrik och Joel Lundqvist.
Pr-byrån Jung är Spinngalans stora vinnare.
Jung Relations går hem med inte mindre än sex priser från årets Spinngala. Byrån vinner fyra guld och två silver. Två av gulden är för Svenska Spel och de andra två vinner Jung för Lernia och Procter & Gamble. Lernia står även bakom byråns två silver.
Inför galan var Jung även den byrå med flest nomineringar – tio stycken.
Wenderfalck och FLB Europa, som hade sex nomineringar vardera inför galan, kunde gå hem med ett silver i var.
Under Spinn delas även två personliga priser ut. Årets rookie går till Per Frykebrant på Juno PR, medan Renaults Annelie Söderberg utses till Årets kund.
Här är samtliga vinnare
Business to Business | |||
GULD | The Original Brushes of Edvard Munch | Adobe | Abby Priest |
SILVER | Den nya rikssvenskan | Lernia | Jung Relations |
Bästa pr-kampanj | |||
GULD | Det ojämställda priset | Fotografiska | ORD&BILD |
SILVER | Den nya rikssvenskan | Lernia | Jung Relations |
Årets content marketing | |||
GULD | Sportsvenska för invandrare | Svenska Spel | Jung Relations |
SILVER | Travsnack | ATG | Gullers Grupp/Rodolfo |
Årets influencerkampanj | |||
GULD | Kolla Bollarna | Ung Cancer | Cohn & Wolfe |
SILVER | #IDittNamn | adidas och Svenska Fotbollförbundet | Edelman Deportivo |
Årets innovationskampanj | |||
GULD | Den nya rikssvenskan | Lernia | Jung Relations |
SILVER | Chiara Organica | Spendrups | FLB Europa |
SILVER | Let's Talk | Cloetta | POST / King |
Årets integrerade kampanj | |||
GULD | Henkes hårresande konkurrens | Procter & Gamble | Jung Relations |
SILVER | Gör Donken | McDonalds | Prime/DDB Stockholm |
Årets konsumentkampanj | |||
GULD | Det ojämställda priset | Fotografiska | ORD&BILD |
SILVER | Bullens Beer Banger | HKScan/Bullens | Rippler Communications |
Årets non-profit | |||
GULD | Bakom fasaden | Kvinnojouren Ellinor | Markus |
Årets sociala medier-kampanj | |||
GULD | Oddsets partiska kommentatorer | Svenska Spel/Oddset | Jung Relations/DDB |
SILVER | Bullens Beer Banger | Bullens | Actionist |
Årets samhällsinformationskampanj | |||
GULD | Kidish | Landskrona stad | Garbergs Malmö |
SILVER | SVT Dold | SVT | Wenderfalck |
Årets varumärkesbyggare | |||
GULD | Carlsberg Non-Alcoholic – den alkoholfria ölens frÖLsare | Carlsberg Sverige | Cohn & Wolfe |
SILVER | Vi gör skillnad | Vårdföretagarna | Gullers Grupp |
Årets rookie | |
Per Frykebrant | Juno Public Relations |
Årets kund | |
Annelie Söderberg | Renault |
Motiveringar till gulden
Årets business to business
Vinnaren förlitar sig bokstavligt talat på hantverket i sin kampanj, genom att väcka liv i en 100 år gammal mästares verktyg för att inspirera nutidens proffs.
Vinnaren är Abby Priest för Adobe och ”The Original Brushes of Edvard Munch”
Årets non-profit
Den vinnande kampanjen i Årets non-profit låter tystnaden tala så att alla ska förstå hur det känns bakom fasaden. Och det kändes.
Första pris i Årets non-profit går till Markus för Kvinnojouren Ellinor
Årets content marketing
Årets vinnare i kategorin har skapat innehåll som gör något svårt enklare – och samtidigt öppnar nya arenor för språkbildning och integration.
Årets vinnare av Content marketing går till Jung Relations för Sportsvenska för invandrare av Svenska Spel.
Årets Influencer
Ett välplanerat litet ”misstag” på Instagram satte bollarna i viral rullning och gav uppmärksamhet till ett ämne de flesta av helst undviker. Fast vi inte borde.
Vinnarna i kategorin Årets influencerkampanj är Cohn & Wolfe för Kolla bollarna
Årets innovationskampanj
Vad är egentligen viktigast – vad man säger eller hur man säger det? Vårt sätt att kommunicera utvecklas ständigt, och det är inte alla som får chansen att hänga med. Årets innovationspris är ett talande bevis för att vårt snack verkligen kan bli en snackis.
Vinnarna är Jung Relations för Lernia med ”Den nya rikssvenskan”.
Årets integrerade kampanj
Här pratar vi om en följetång som ständigt överträffar sig själv. Så också denna gång. I år dubblades insatsen och kommunikationen gick fram i alla kanaler och juryn behövde inte slita sina hår.
Vinnaren är: Jung Relations för Henkes hårresande konkurrens.
Årets konsumentkampanj
Det är inte alltid en hög prispunkt ger den bästa avkastningen. Men genom att riskera halva målgruppen, så vinner denna kampanj hela kategorin.
Priset går till ORD & BILD för Fotografiska med ”Det ojämnställda priset”.
Årets sociala medier-kampanj
Genom att kasta objektiviteten i papperskorgen, och låta känslorna styra, har Årets vinnare tagit second screen användandet in i matchen.
Årets Sociala medier-kampanj går till Jung Relations med ”Oddsets partiska kommentatorer” för Svenska Spel.
Årets samhällsinformationskampanj
Den vinnande kampanjen löser på ett ambitiöst sätt ett problem nutidsvuxna brottas med. Nämligen att förstå vad barnen prata om på sociala medier. På så vis kan föräldrar och andra vuxna förhindra nätmobbning.
Bra jobbat: Garbergs Malmö och Landskrona stad för kampanjen Kidish
Årets varumärkesbyggare
Årets vinnare har genom systematiskt PR-arbete lyckats ifrågasätta fördomar och omdefiniera gamla sanningar. Med en långsiktig satsning på engagemangsdriven kommunikation, har vinnaren förändrat både attityder och beteenden. Detta är ”probably the best” varumärkesbyggande satsning vi har sett!
Grattis till Cohn & Wolfe för ”Carlsberg Non-Alcoholic”.
Årets bästa PR-kampanj
Det vinnande bidraget visade beslutsamhet, och satsade modigt allt på PR som kärna. Genom att öka insatsen med 13%, vann de tusenfalt tillbaka. En enkel ekvation som summeras med högsta vinsten.
Årets bästa PR-kampanj tilldelas ORD & BILD för Fotografiska med ”Det ojämnställda priset”.
Årets kund
Årets kund köper löpande in emotionell och kulturellt relevant kommunikation för att komma under huden på sina målgrupper. Personen ifråga är inte rädd för att föra en kamp internt och externt för att förändra synen på kommunikation.
Årets Kund är någon som förutom en stor portion mod och nyfikenhet också har viljan och orken att genomföra förändringar i sin egen organisation och i branschen. Utöver detta har Årets Kund en stor förmåga att peppa sitt team till nya stordåd!
Stort grattis – Annelie Söderberg, Renault Nordics AB
Årets Rookie
Årets rookie tycker att det bästa med att arbeta som konsult i vår bransch är det ansvar och den glädje som det innebär. Med rejäl målmedvetenhet, stort kundfokus och en vilja och förmåga att nå målgruppens hjärta vill årets rookie nå ut även utanför vår bransch med ansvarsfull kommunikation. Årets rookie är Per Frykebrant på Juno Public Relations.