Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Här är Almedalens hetaste frågor

Publicerad: 3 Juli 2011, 03:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

Dagensmedia.se låter Almedalsgeneraler från nio pr-byråer sia om vilka frågor som kommer att dominera årets politikervecka.


Ämnen i artikeln:

WestanderHill KnowltonPronto CommunicationJMWGullers GruppGraylingAlmedalen 2011Prime PRSpringtime

Kampen om uppmärksamhet är som vanligt stenhård under Almedalsveckan, som drar igång idag, söndag.

I skrivande stund är 1466 arrangemang registrerade i Almedalsveckans officiella kalendarium.

Dagens Media lät nio almedalsgeneraler från landets mest inflytelserika pr-byråer svara på frågan: Vad blir Almedalens hetaste fråga?

Läs även Dagens Medias Almedals-artiklar i DM Plus.

Lobbystriden om välfärdens miljarder

Lobbyisterna tar över agendan från politikerna

Diktatorernas rykte tvättas av pr-byråer

Niklas Nordström, strategisk chef inom public affairs, Prime PR.

– Eftersom det är så många aktörer på plats kommer troligtvis inte en enskild fråga dominera debatten. De frågor som är heta just nu såsom energifrågan, Europas ekonomiska utveckling och bekämpning av arbetslösheten, kommer också i Almedalen få stor uppmärksamhet.

Joanna Mossberg, Almedalsgeneral, Grayling.

– Välfärden. Det är högaktuellt för både offentlig sektor, privata företag och ideella organisationer. I skärningspunkten mellan dem finns en konflikt och möjligheter.

Björn Mellstrand, vd och chefsideolog, JMW Kommunikation.

– Om man tittar på medieagendan är vården en bubblare som allt mer börjar att dyka upp. Samtidigt kan Tysklands beslut att avveckla kärnkraften göra att energifrågor blir mycket aktuella. Med tanke på Grekland, som håller på att gå i konkurs, kan ekonomi kommat att bli den totalt dominerande frågan.

Farshad Shadloo, pa-konsult, på väg från Springtime till JKL.

– Energipolitik. Tyskland har beslutat att kärnkraften ska bort. Såväl motståndare som förespråkare kommer nog använda Almedalsplattformen för att tala för eller emot ett likvärdigt initiativ.

Mikael Persson, projektledare, Westander.

– Skolfrågan har känts het under våren. Många reformer väntar i höst och Maciej Zarembas artikelserie i Dagens Nyheter väckte stort intresse. Stormarna kring kungen kan också leda till att frågan om statsskicket får ny energi.

Carl Thalén, managing partner, K-street advisors.

– Energin blir en stor fråga, påeldat av Fukushima, Tyskland och elpriserna under vintern. Vården blir också en stor fråga. För oss som är intresserade av frågor som rör lobbying blir det stort fokus på partiledarna, främst Juholt och miljöpartiets nya ledare. Vad vill de?

Hans Vindeland, projektledare och Almedalsansvarig Hill & Knowlton.

– Detta mellanvalår kommer att domineras av hälso- och sjukvårdsfrågor efter den massiva medierapporteringen kring dessa frågor. Sverigedemokraternas intåg i Almedalen väckte starka känslor för några år sedan, nu har de en egen dag. Jag tror de politiska partierna kommer ta detta med ro medan media kommer rapportera i högt tonläge.

Hans Gennerud, styrelseordförande Gullers Grupp.

– Den första möjligheten att följa kombattanterna Håkan Juholt och Fredrik Reinfeldt på nära håll på samma arena. Det blir ingen duell, men en möjlighet att jämföra deras framträdanden och ansatser. I anslutning kring det tror jag att diskussionen kring nyfattigdomen kan ta ny fart. Mest utrymme i kalendariet tar hälsa och sjukvård.

Gabriel Sundqvist, grundare Pronto Communication.

– Håkan Juholt i synnerhet och oppositionen i allmänhet kommer att  hårdbevakas. Sakpolitiskt kan barnfattigdomen segla upp ordentligt på agendan, kanske i kombination med den höga ungdomsarbetslösheten. Allmänpolitiskt kommer man att fråga sig vilken drink Juholt beställde på Donners, och framförallt, var den rätt blandad?

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev