Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Han är bäst på greenwashing

Carl-Henric Svanberg, Fortum och Shell fanns bland de nominerade när Miljöförbundet Jordens Vänner delade ut Svenska Greenwashpriset 2010.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 05 Juli 2010, 12:20
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:45

Ämnen i artikeln:

AlmedalenAlmedalsveckanAlmedalen 2010Vattenfall

Men det blev inte den förhandstippade BP-ordföranden Carl-Henric Svanberg som fick den föga smickrande utmärkelsen.

Istället utsågs miljöminister Andreas Carlgren till den som är bäst på greenwashing just nu.

Anledningen är hans sätt att lyfta fram Alliansens motorvägsförbindelse Förbifart Stockholm som ett miljöprojekt.

– Jag är inte förvånad över att Carlgren fick utmärkelsen. Hans roll som miljöminister innebär att det är han som uttalar sig om alliansens miljöpolitik, och det blir ofta olyckligt. Även när han själv inte är förtjust i politiken är det han som får ta smällen, säger Anders Hellberg, klimattalesperson på Greenpeace.

Om Förbifart Stockholm ska Andreas Carlgren bland annat ha argumenterat att när förbindelsen är klar, har Sverige en ”fossiloberoende fordonsflotta”.

Vinnaren av Svenska Greenwashpriset utsågs genom en omröstning på Miljöförbundet Jordens vänners sajt, www.mjv.se. 526 personer röstade.

Vattenfall, som förra året fick priset Climate Greenwash Award för sitt Klimatmanifest inför Klimatkonferensen i Köpenhamn i december, fick i år en speciell utmärkelse för sitt besked i maj att man tar bort miljöprofilen ur sin kommunikation. Alltså slutar med greenwashing, enligt förbundet.

Miljöförbundet Jordens vänner har tagit fram en rapport om greenwashing för att hjälpa konsumenterna att se igenom företags falska miljöargument i marknadsföringen.

– Det företag som inte har miljöprofil idag finns inte imorgon. Därför ökar riskerna för att företagen tar genvägar och fuskar, säger Karin Nielsen som ligger bakom rapporten.

Bland de vanligaste knepen finns, enligt Karin Nielsen, är att använda sig av naturbilder, generella miljöbegrepp och påståenden, obegriplig vetenskaplig jargong och miljöalibin – det vill säga lyfta fram en miljöanpassad del av verksamheten i reklamen men inte ändra något i kärnverksamheten.

– Vattenfall har hittat på ett nytt knep med sitt Klimatmanifest. Att härma miljörörelsens metoder med namnunderskrifter och manifest för att påverka beslutsfattare. De glömmer dock att de själva är en av de största beslutsfattarna när det gäller att minska koldioxidutsläppen, säger Karin Nielsen.

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.