Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

H&M i blåsväder – riskerar ny pr-kris

Publicerad: 24 Oktober 2012, 08:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

En ny pr-kris riskerar att drabba H&M i samband med "Kalla Faktas" granskning av klädjätten. Samtidigt går vd:n Karl-Johan Persson till rasande angrepp på TV4.


Ämnen i artikeln:

H MKalla FaktaTV4

Granskningen av H&M:s klädtillverkning i Kambojda sänds på TV4 först i kväll, men redan nu har ett stort bråk blossat upp mellan "Kalla Fakta"-redaktionen och klädjättens vd Karl-Johan Persson.

I granskningen avslöjar "Kalla Fakta" bland annat att H&M inte betalar ut så kallade levnadslöner och tar samtidigt upp ett tidigare avslöjande om att att arbetarna pressas så hårt att de svimmar.

Flera medier, inklusive Expressen, Aftonbladet och Svenska Dagbladet, har tagit upp granskningen och rubriker som handlar om "svältlöner och "slavlöner" cirkulerar flitigt.

Men Karl-Johan Persson tillbakavisar alla anklagelser – och levererar samtidigt svidande kritik mot TV4. Framför allt vänder han sig mot att H&M:s ledning skulle ha försökt försvåra granskningen.

– Vi vill vara öppna och hade bjudit in TV4 till fabriken så det stämmer inte att vi försökt hindra teamet från att göra besöket. Tvärtom, det var vi som hjälpte TV4 att få tillgång till fabriken, säger han till Expressen.

Trots det finns nu en stor risk att H&M drabbas av ytterligare en pr-kris.

H&M har det senaste året arbetat hårt med att visa att företaget jobbar med socialt ansvar och etiska frågor, bland annat genom att ta in Helena Helmersson som chef för etiska frågor.

När dagensmedia.se tar kontakt med H&M säger de att de inte hinner kommentera vad skriverierna innebär för företaget.

– Vi måste tyvärr tacka nej denna gång. Vi hoppas kunna vara till bättre hjälp vid något annat tillfälle, väljer H&M:s presstjänst att efter ett samtal mejla till dagensmedia.se.

Staffan Dopping är pr-konsult på K-street Media och han menar att det kan vara ett smart drag av Karl-Johan Persson att gå till motattack redan innan programmet sänts.

– Väljer man att agera riktat mot en budbärare och vet att det är värt det är det klokt att ta till det grova artilleriet. I det här fallet blir det vd:n för ett stort bolag, säger han till dagensmedia.se.

Är det en bra strategi ur kommunikationsperspektiv?

– Jag skulle i alla fall inte avråda från det om man verkligen tycker att man har goda skäl att tidigt signalera att man har invändningar. Jag ser hellre för mycket agerande än för lite. Tyvärr är strutsen vanligare än terriern men jag menar att ibland är mer rätt att göra en terrier än en pudel.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

H MKalla FaktaTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.