Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Guldregn över Prime, Aladdin och Ogilvy

Publicerad: 11 November 2010, 20:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Prime PR är kvällens storvinnare på Spinngalan. Byrån plockade hem tre av sju guld - varav två var för Aladdinkampanjen Rädda Julen.


Ämnen i artikeln:

ElectroluxJungPrimeSpinn

Inför julen 2009 valde Marabou tillsammans med Prime PR och Ogilvy att fokusera på att en stackars pralin skulle tvingas lämna asken när en ny smak skulle in i den klassiska Aladdinasken.

En pr-idé som sedan dess renderat priser i ett flertal tävlingar, bland annat Cannes Lions.

På pr-tävlingen Spinn, som avgjordes under torsdagskvällen, vann kampanjen "Rädda Julen" två guld i kategorierna ”Årets word-of-mouth-kampanj” samt ”Årets konsumentkampanj - totalbudget över 1000 000 kronor”.

Prime stod även bakom kampanjen "Vac from the sea" tillsammans med Electrolux PR Studio, som vann guld i "Årets B2B-kampanj".

Därmed kammade Prime hem tre av totalt sju guld i Spinn 2010 – samtiga i samarbete med andra byråer. Prime var även den byrå som skickat in flest tävlingsbidrag till årets upplaga av Spinn.

Förra året vann Prime PR sex priser: två guld, tre silver samt utmärkelsen Årets rookie.

Andra guldvinnare i år var byråerna Cohn & Wolfe, Deportivo, Dahlheim & Sjöqvist samt Geelmuyden Kiese som tog ett Spinnguld vardera.

Pr-byrån Jung, som plockade två Spinnguld i fjol, utmärkte sig med hela fyra silver i Spinn 2010. Två av dessa delades ut för kampanjen "Every team needs a shirt with a story" för Adidas.

Bakom Spinn står branschorganisationen Precis. MS&L arrangerade galan.

– De bidrag som vann har verkligen gett inspiration till branschen och skapat strävan efter att vilja leverera lika effektivt och kreativt PR-arbete under 2011, säger Jan Lindow, Spinngeneral och VD för MS&L i ett pressmeddelande.

 

Här är alla vinnare i Spinn 2010

 

Årets B2B-kampanj

Guld: Prime & Electrolux PR Studio med Vac from the sea för Electrolux.

Silver: Friends Agenda med Scandinavia Android TV för People of Lava.

 

Årets Nordiska kampanj

Guld: Geelmuyden Kiese, CP+B & OneVoice med Den sårbara mannen för Philips.

Silver: Inget silver delas ut i denna kategori

 

Årets Experiential Marketing

Guld: Dahlheim & Sjöqvist med HPs sommarkollo för HP.                       

Silver: Jung Relations, Euro RSCG & Knock med Subject60 för Volvo.

Silver: Weber Shandwick med Max maxar miljön i Almedalen för Max Hamburgare.

 

Årets word-of-mouth-kampanj

Guld: Prime & Ogilvy med Rädda Julen för Marabou.

Silver: Jung Relations med Every team needs a shirt with a story för Adidas.

Silver: Jung von Matt med Sandhamn för MTG TV.

 

Årets Rookie           

Konsulten Farshad Shadloo från Aspekta vann det ärofyllda priset som årets rookie.

 

Årets Samhällsinformationskampanj

Guld: Deportivo AB med Kaloriprofilen för IQ.           

Silver: Spotlight PR & GyroHSR med Bordellen i Almedalen för Järfälla tjejjour.

Silver: Åkestam Holst med Hur Hetero? för Stockholm Pride.

 

Årets konsumentkampanj - totalbudget över 1000 000 kr

Guld: Prime & Ogilvy med Rädda Julen för Marabou.

Silver: Jung Relations med ABSOLUT NO LABEL för Absolut Vodka.                        

 

Årets konsumentkampanj – totalbudget under 1000 000 kr

Guld: Cohn & Wolfe med Valspelet för Unibet.           

Silver: Dahlheim & Sjöqvist med HPs sommarkollo för HP.           

Silver: Jung Relations med Every team needs a shirt with a story för Adidas.            

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ElectroluxJungPrimeSpinn

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev