Guldregn över Prime, Aladdin och Ogilvy

Prime PR är kvällens storvinnare på Spinngalan. Byrån plockade hem tre av sju guld - varav två var för Aladdinkampanjen Rädda Julen.

Inför julen 2009 valde Marabou tillsammans med Prime PR och Ogilvy att fokusera på att en stackars pralin skulle tvingas lämna asken när en ny smak skulle in i den klassiska Aladdinasken.

En pr-idé som sedan dess renderat priser i ett flertal tävlingar, bland annat Cannes Lions.

På pr-tävlingen Spinn, som avgjordes under torsdagskvällen, vann kampanjen "Rädda Julen" två guld i kategorierna ”Årets word-of-mouth-kampanj” samt ”Årets konsumentkampanj - totalbudget över 1000 000 kronor”.

Prime stod även bakom kampanjen "Vac from the sea" tillsammans med Electrolux PR Studio, som vann guld i "Årets B2B-kampanj".

Därmed kammade Prime hem tre av totalt sju guld i Spinn 2010 – samtiga i samarbete med andra byråer. Prime var även den byrå som skickat in flest tävlingsbidrag till årets upplaga av Spinn.

Förra året vann Prime PR sex priser: två guld, tre silver samt utmärkelsen Årets rookie.

Andra guldvinnare i år var byråerna Cohn & Wolfe, Deportivo, Dahlheim & Sjöqvist samt Geelmuyden Kiese som tog ett Spinnguld vardera.

Pr-byrån Jung, som plockade två Spinnguld i fjol, utmärkte sig med hela fyra silver i Spinn 2010. Två av dessa delades ut för kampanjen "Every team needs a shirt with a story" för Adidas.

Bakom Spinn står branschorganisationen Precis. MS&L arrangerade galan.

– De bidrag som vann har verkligen gett inspiration till branschen och skapat strävan efter att vilja leverera lika effektivt och kreativt PR-arbete under 2011, säger Jan Lindow, Spinngeneral och VD för MS&L i ett pressmeddelande.

 

Här är alla vinnare i Spinn 2010

 

Årets B2B-kampanj

Guld: Prime & Electrolux PR Studio med Vac from the sea för Electrolux.

Silver: Friends Agenda med Scandinavia Android TV för People of Lava.

 

Årets Nordiska kampanj

Guld: Geelmuyden Kiese, CP+B & OneVoice med Den sårbara mannen för Philips.

Silver: Inget silver delas ut i denna kategori

 

Årets Experiential Marketing

Guld: Dahlheim & Sjöqvist med HPs sommarkollo för HP.                       

Silver: Jung Relations, Euro RSCG & Knock med Subject60 för Volvo.

Silver: Weber Shandwick med Max maxar miljön i Almedalen för Max Hamburgare.

 

Årets word-of-mouth-kampanj

Guld: Prime & Ogilvy med Rädda Julen för Marabou.

Silver: Jung Relations med Every team needs a shirt with a story för Adidas.

Silver: Jung von Matt med Sandhamn för MTG TV.

 

Årets Rookie           

Konsulten Farshad Shadloo från Aspekta vann det ärofyllda priset som årets rookie.

 

Årets Samhällsinformationskampanj

Guld: Deportivo AB med Kaloriprofilen för IQ.           

Silver: Spotlight PR & GyroHSR med Bordellen i Almedalen för Järfälla tjejjour.

Silver: Åkestam Holst med Hur Hetero? för Stockholm Pride.

 

Årets konsumentkampanj - totalbudget över 1000 000 kr

Guld: Prime & Ogilvy med Rädda Julen för Marabou.

Silver: Jung Relations med ABSOLUT NO LABEL för Absolut Vodka.                        

 

Årets konsumentkampanj – totalbudget under 1000 000 kr

Guld: Cohn & Wolfe med Valspelet för Unibet.           

Silver: Dahlheim & Sjöqvist med HPs sommarkollo för HP.           

Silver: Jung Relations med Every team needs a shirt with a story för Adidas.            

Erik Wisterberg

Publicerad 2010-11-11 20.30Uppdaterad 2015-12-06 15.32

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: