Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Grayling byter vd

Pr-byrån Grayling byter vd. Mårten Lundberg ersätter Peter Erikson, som väljer att sluta vid årsskiftet. "Jag ska fundera över vad jag vill göra", säger han till dagensmedia.se.


Publicerad 2011-10-26 11:11
Uppdaterad 2015-12-06 14:53

Ämnen i artikeln:

Grayling

Dela artikeln:

Enligt ett pressmeddelande ska Peter Erikson fortsätta att jobba för Grayling, men som frilansande konsult med fokus på kundarbete och försäljning.

– Jag kommer att jobba som frilans på halvtid från april, för att kunna ha viss frihet att fundera över vad jag vill, säger Peter Erikson till dagensmedia.se.

Han har själv valt att säga upp sig från byrån.

– Vid årsskiftet har jag jobbat på Grayling i fem år. Det är rätt tajming att lämna över till någon annan. Vi har alltid sagt att vi ska ha ett roterande ledarskap på byrån. Omvärlden förändras hela tiden, det är viktigt att även vi ständigt förnyas.

Ligger det någon konflikt bakom ditt beslut?

– Nej, det har gått väldigt lugnt och harmoniskt till. Jag tog beslutet för några veckor sedan. Jag tror det är nyttigt att säga upp sig ibland, och utmana sig själv till nya saker.

Efterträdaren Mårten Lundberg har tidigare varit ansvarig för marknads-pr på Grayling Stockholm och även varit medlem av ledningen för Grayling Sverige som marknadschef. Dessförinnan var han kreativ chef på Cohn & Wolfe.

– Mårten är en omvittnat bra ledare som har bred kompetens och är omtyckt internt. Det här uppdraget handlar mycket om att tolka och driva vidare den kultur vi har byggt upp, så det är bra att vi hittat en intern lösning, säger Peter Erikson.

Mårten Lundberg tillträder som vd 1 januari 2012. Vem som ersätter honom som chef för marknads-pr är inte klart.

Graylings personal fick information om förändringarna i dag.

– Mårten fick spontana applåder. Vi har skapat en kultur i byrån där man är positiv till förändringar, säger Peter Erikson.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.