Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

"Gör om kungahuset till en pr-byrå"

Publicerad: 14 December 2012, 13:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:01

En miljard kronor om året. Så mycket pengar skulle kungahuset kunna dra in som pr-byrå, hävdar pr-konsulten Lars Jonsson.


Ämnen i artikeln:

HovetAgenda PR

Det är i en debattartikel på SVT Debatt som Lars Jonsson, grundare till Agenda PR och medlem i Republikanska föreningen, skriver att kungahuset borde avregleras. Istället menar han att marknaden borde få kontrollen över kungahusets värde som varumärkesbyggare.

Lars Jonsson menar bland annat att det årliga apanaget som i år ligger på 122 miljoner kronor, i kombination med kungens övriga tillgångar, väcker mycket kritik. Allt fler vill avskaffa monarkin och därför borde kungahuset börja tänka i nya banor, som att börja sälja sina tjänster.

"De som däremot försvarar monarkin brukar hävda att kungahusets pr-värde är så pass högt att man inte borde bråka om årliga bidrag", skriver han bland annat.

Lars Jonsson hänvisar vidare till Mats Urde vid Lunds universitet, som räknat på hur mycket annonspengar kungahusets uppmärksamhet i medierna är värt. En beräkning som enligt Mats Urde visar att kungahusets pr-värde värde årligen är vårt 1 miljard kronor.

"Om detta stämmer innebär det att kungahuset i dagsläget går miste om intäkter på hisnande 880 miljoner årligen", skriver han.

Samtidigt påpekar Lars Jonsson att kungahusets pr-insatser, som främst bestått i fysisk närvaro i olika sammanhang kan få svårt att hävda sig i konkurrensen. De företag som drar nytta av kungens engagemang skulle säkerligen kräva mer aktiva insatser om de var tvungna att betala för tjänsterna. Om detta skulle fungera menar Lars Jonsson att det skulle gynna både skattebetalare och kungen själv.

Lars Jonsson drar också paralleller till hur det fungerar i näringslivet – att det inte räcker med att enbart förvalta utan att företag också måste utvecklas.

Det enda sättet att ta reda på kungahusets pr-värde, enligt Lars Jonsson, är därför att kungahuset börjar sälja sina tjänster innan demokratiska ideal och modernitet sätter stopp.

Sofia Hvenström


Ämnen i artikeln:

HovetAgenda PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.