Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Fritidsresor byter namn till TUI

Fritidsresor blir TUI när moderbolaget ska samla alla sina charterbolag inom ett varumärke.


Publicerad 2015-06-16 08:02
Uppdaterad 2015-12-06 11:58

Ämnen i artikeln:

Fritidsresor

Dela artikeln:

Fritidsresor, som funnits som varumärke i över 50 år, försvinner som namn. Det skriver sajten Travelnews. Förändringen är en del i moderbolaget TUI:s nya strategi och innefattar alla gruppens varumärken. Först ut att byta namn är Nederländerna och charterbolaget Arke som inom kort blir TUI och därefter följer Frankrike och Belgien.

Sedan står de nordiska länderna på tur, men någon exakt tidsplan finns inte enligt Mathias Bergendahl, informationschef på Fritidsresor.

– Det är en lång process att samla alla företag inom ett gemensamt varumärke. Vi kommer att följa processen och utvärdera effekterna på de andra marknaderna innan det blir dags här. På så sätt får vi en chans att dra lärdom av den processen, säger han till Dagens Media.

I Sverige bytte Fritidsresor nyligen reklambyrå från finska Hasan & Partners, som gått samman med Perfect Fools och öppnat kontor i Stockholm, till Scholtz & Friends. Mathias Bergendahl menar att en fördel med att ha ett gemensamt varumärke på alla marknader är att den digitala marknadsföringen kan bli mer enhetlig.

– Ur den digitala aspekten är det komplicerat att heta olika saker i olika länder. Det blir en effektivisering ur marknadsföringssynpunkt. Det är en styrka att ha ett sammansatt varumärke för hela upplevelsen för våra kunder. Det här är inte bara ett namnbyte, det är en del av en integrationsprocess som fortlöper med TUI Group vilket bland annat innebär att vi kommer kunna göra ytterligare produkter som vi inte hade innan tillgängliga för våra kunder.

Hur ska namnbytet gå till i Sverige?

– Det är ett omfattande arbete. Men om man tittar på varumärke och logotyp har vi sedan många år haft ett samröre med TUI, vi har samma smile i logotypen. Och när du reser med oss står det TUI på hotellen och på hotellpersonalens kläder. Våra kunder har redan kommit i kontakt med TUI, säger Mathias Bergendahl.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.