Frida Boisen: "Så gör du digital succé"

I Frida Boisens nya bok ska marknadschefer och privatpersoner lära sig hur de kan vässa till sina strategier på sociala medier.

För drygt en månad sedan meddelade Frida Boisen att hon lämnar chefredaktörsposten på GT för att vara med och bygga upp Dagens Industris sociala medier-strategi.

I oktober släpper hon även den egna boken "#digitalsuccé - Så lyckas du med sociala medier" på Bonnierförlaget Forum.

Varför släpper du den här boken?

– När jag satt som chefredaktör på GT och i tidningsledningen för Expressen har jag insett hur enormt viktig vår sociala medier-satsning har varit för tidningsbranschen de senaste åren. Den har verkligen varit avgörande för vår digitala tillväxt, säger Frida Boisen till Dagens Media och fortsätter:

– Men även när jag har varit ute och föreläst för näringslivet så har jag märkt att det saknas en bok som sammanfattar de bästa handfasta tipsen för hur man blir viral.

Vilken är målgruppen?

– Allt från affärsledningar till marknadschefer. Men jag riktar mig också mot privatpersoner som känner att de har ett viktigt budskap och vill hitta verktygen att nå ut. Det kan även handla om egenföretagare och småföretagare.

Vad har varit svårast med att skriva den?

– Det vet jag inte. Det kan jag faktiskt inte svara på.

Vad har varit lättast då?

– Jag brinner verkligen för det här ämnet och det finns så enormt många spekter av sociala medier. Det är ett fantastiskt skyltfönster och förr i tiden var alla tvingade att ha ett medieföretag i ryggen om man ville nå ut. Nu har alla blivit publicister, säger hon och fortsätter. Om större företag skulle bli bättre på att tänka mer kreativt och professionellt kring de här frågorna skulle många kunna nå ut bättre.

Publicerad 2015-05-29 11.24Uppdaterad 2015-12-06 11.59

Ämnen i artikeln:

Frida Boisens fyra kom igång-tips för att göra digital succé:

1. Sätt målet! Om du har möjlighet – ta in en sociala medier-strateg som kan hjälpa er att sätta upp tydliga syften och mål med just din eller ditt företags sociala medie-strategi. Vad vill ni? Driva trafik till sajt? Bygga varumärke? Driva till köp? Viktigt att identifiera när du senare ska välja rätt sociala medie-kanaler, budget, målgrupper och strategier. Sätt delmål och gör målen mätbara.

2. Berör! För att bli viral och nå igenom bruset måste du beröra på riktigt. Allt börjar med att du bottnar i äkta värderingar. Vad står du eller ni för? Hitta de virala känslorna utifrån detta. För att lyfta extra här: Ta gärna in hjälp från ett sociala medier-strategiproffs, det lönar sig. För att bli viral måste er grej vara briljant, postad på rätt sätt, vid rätt tid, med rätt språk i rätt kanal. Halvdant duger inte.

3. Se potentialen med ditt team! Var professionell. Sätt en sociala medier-policy för dig själv och dina anställda, ta hjälp av ett proffs. Alla ni är personliga varumärken och ambassadörer med unika kanaler och möjligheter att nå ut. Hur gör ni med fallgropar och krishantering? Få med alla i ert sociala medie-arbete. NI är företaget! Älska employer branding. Älska personal branding! Bygg ett positivt team och ledarskap. Utbilda, följ upp och utvärdera.

4. Tänk nytt! Sociala medier är nutiden och framtiden. Möt dina kunder och deras behov här – där de är. Hur kan du utveckla dig själv och ditt företag genom sociala medier? Testa att starta en ny nischad produkt här. Kanske är det en ny kanal, en ny kampanj, ett nytt varumärke, en ny tjänst? Här finns många goda exempel på extrem framgång att inspireras av. Känn superkrafterna i sociala medier.