Framtidstro för Yougov

Yougov utmanar opinionsinstituten med både nyrekryteringar och nylanseringar.

Opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov anställer seniorkonsulten Birgitta Halvarsson. Hon kommer från TCO Development där hon har arbetat som kommunikationschef.

Birgitta Halvarsson kommer framförallt att jobba med opinionsundersökare, ett område som Yougov ska satsa stort på, trots den hårda konkuurensen från mer etablerade opinionsinstitut.

– Vi har bra opinionsföretag i Sverige, men det jag tror att Yougov kan konkurrera med är att vi är snabba och att våra analyser är mer pricksäkra än våra konkurrenters. Inför förra valet var våra analyser mest exakta och det är vi mycket stolta över, säger analyschefen Stina Morian.

Birgitta Halvarsson är inte den enda nyrekryteringen för företaget. Nästa vecka ansluter Lucas Hermans och Stina Morian flaggar för fler rekryteringar för marknadssidan under hösten.

– Vi planerar att ta en del marknadsandelar, men vi tänker inte nödvändigtvis konkurrera med andra om dessa. Vi tror att det finns nya marknadsandelar, branschen kommer att växa, säger hon till dagensmedia.se.

Dessutom berättar Stina Morian att förtaget kommer att lansera nya produkter i höst.

– En av dessa är en produkt som inget annat företag i Sverige har. Men vi kan inte säga mer om det än, vi släpper mer information i oktober, säger hon.

Publicerad 2011-08-19 04.11Uppdaterad 2015-12-06 15.02

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: