Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Framtidens pr-trender

Imorgon, torsdag, ska pr-byråerna prisa årets bästa insatser inom sitt skrå. Dagensmedia.se frågade två pr-konsulter och två pr-köpare om vad som blir framtidens pr-trender.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi


Publicerad: 10 November 2010, 06:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:32

Ämnen i artikeln:

ElectroluxJungPrimeApotek HjärtatSpinn

 

Bodil Eriksson, vice vd och marknadschef på Apotek hjärtat, samt ordförande i Spinnjuryn

Under–  det senaste året har man sett ett enormt genomslag i sociala medier och det kommer bestå. Man är mer mån om att hitta rätt målgrupp och marknadsföra sig till just den gruppen. Vem är det som påverkar vårt varumärke?

– Jag tror också att man kommer fortsätta mer affärsinriktat, det kan jag se genom mitt arbete med Spinn att det blir mer och mer professionellt arbete. Mina förhoppningar är att det i framtiden blir mer kreativitet i arbetet, att man går utanför de säkra ramarna och att det blir större mångfald.

 

David Becker, konsult på Jung relations

– Pr-branschen är i ständig utveckling så det finns självklart mycket som kan klassas som en pr-trend för framtiden. Bland annat kommer konsumentinstinkt vara viktigare, det gäller att ha koll på hur saker och ting ligger till och utforma sin kommunikation efter det istället för att gå på magkänsla.

– Att sociala medier har blivit allt viktigare är tydligt, det är få marknadsorienterade pr-kampanjer som inte har sociala medier som en beståndsdel. Vi kommer bli allt bättre på att vara relevanta för de som faktiskt bryr sig istället för att tävla i kvantitet.

– En annan trend är att pr-byråer måste kunna visa vad vi levererar för affärsnytta. Vi måste kunna visa att vi påverkar.

 

Mattias Rådström, pr-chef på Electrolux

– Jag kan se tre tydliga trender som man kan sätta under tre rubriker: Den goda berättelsen, häng ut dem! och Internet är ingen fluga. Den första trenden, den goda berättelsen, handlar om att man kokar ner allt till en god, verklig, berättelse. I en värld där många är pålästa och mer kritiska söker man äkthet och det är det man får genom den goda berättelsen. IKEA är ett bra exempel.

– Den andra trenden, häng ut dem!, handlar om att gränserna flyttats och det som inte var okej igår är okej idag. Här är kungen ett bra exempel.

– Den tredje trenden, internet är ingen fluga, handlar om att sociala medier tar allt större plats på bekostnad av traditionella medier. Man måste inte längre gå genom traditionella medier för att få genomslag. På sociala medier får man dessutom kontakt med en engagerad publik. Vårt nominerade bidrag till Spinn, vac from the sea, är ett exempel på ett lyckat projekt genom sociala medier.

 

Désirée Maurd, kreatör och partner på Prime

– Idag förväntas alla företag vara transparenta och autentiska och det påverkar kommunikation och pr-arbetet. Pr både breddas och fördjupas. Breddas genom att till exempel kundtjänst- och innovationsavdelningarna tar en mer aktiv roll i kommunikationsarbetet. Fördjupas genom att man kommunicerar flera delar av produktutvecklingsprocessen, undersökningar och fokusgrupper blir kommunikationsbärare. Man förväntas bevisa att man gör saker på riktigt.

– Under Cannes Lions 2010 var "sustainable conversation" ett populärt begrepp. PR har alltid handlat om långsiktigt arbete snarare än kampanjer - och vikten av just den långsiktiga konversationen och kommunikationen med omvärlden blir viktigare. Det blir en utmaning för tävlingar framöver, det är enklare att tävla med och bedöma tidsbegränsade kampanjer.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.