Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Fortum byter Prime mot Springtime

Publicerad: 3 Juli 2012, 08:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:17

Fortum har avslutat sitt samarbete med Prime och valt Springtime som ny pr-partner. Första uppdraget är eljättens närvaro i Almedalen.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Fortum bjöd i vintras in ett tiotal byråer – en av dem Prime – för att hitta en ny huvudpartner inom pr.

– Det blev en lång och nyttig process både för oss och byråerna, och en hård kamp ända till målsnöret, säger Fortums kommunikationschef Fredrik T Karlsson till dagensmedia.se.

Valet föll på Springtime, mycket på grund av byråns profil inom sociala medier.

– Springtime är vår nya huvudpartner, men precis som tidigare kan vi även jobba med andra. Det är inte ett exklusivt avtal, säger Fredrik T Karlsson.

Springtimes första stora uppdrag för sin nya kund blev Fortums närvaro i Almedalen, som i år skiljer sig från tidigare år.

– Vi deltar i samtalet på ett bredare plan än tidigare, med fler tunga talespersoner på plats i Visby, och med ett mer personligt tilltal.

Från flera år med traditionell närvaro, med några egna seminarier och en typisk monter med banderoller och flyers, har Fortum i år ett tydligt mål med sin Almedalsveckan – att lyfta sin nya vision om solekonomi.

– För fem-sex år sedan sågs sol-, vatten- och vindkraft som ett av flera val för framtidens elförsörjning. Som att det var ett vägval. Så är det inte längre, det är ingen tvekan om att det är den vägen vi kommer att gå. Om 40-50 år är solekonomin ett faktum, säger Fredrik T Karlsson.

Det är den visionen Fortum pratar om i Almedalen, genom att ta hit flera av sina tyngsta talespersoner, som deltar flitigt i seminarier och mingel ochsom har börjat twittra för Fortums räkning.

– Som elbolag måste vi redan i dag förbereda oss för hur framtidens elförsörjning kommer att se ut, och därför behöver vi få politiker och intresseorganisationer att förstå. Vi jobbar för att få dem att inse att detta inte bara är något för tekniknördar eller utopister, utan en verklighet som kommer fort.

– Det innebär både en stor mental förändring och ett systemskifte som väcker många politiska frågor. Med solekonomi är resurserna oändliga och man kommer inte längre behöva prata om att spara energi. Vi måste komma fram till hur vi kan göra största möjliga nytta av det.

Fortums monter i hamnen är i år en klimatanläggning full med växtlighet, som hittills lockat fler politiker än tidigare år, enligt Fredrik T Karlsson.

– Visionen om solekonomi låser upp svåra låsningar i debatten, inte minst frågan om kärnkraft. Vi märker att många politiker blir glada över att få diskutera ett nytt perspektiv, som inte är lika polariserat.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.