Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Försvaret stoppar reklam

Publicerad: 21 Mars 2012, 09:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Försvarets krisexempel från reklamen blev verklighet när ett norskt Herculesplan i fredags kraschade in i Kebnekaise.


Ämnen i artikeln:

Försvarsmakten

I Försvarsmaktens pågående kampanj är temat krissituationer med den efterföljande – medvetet provocerande – frågan, Vem bryr sig?

En av enheterna lyder ”75 personer kommer försvinna i Svenska fjällen i år. Vem bryr sig?” Ett olyckligt exempel med tanke på det norska militärflygplan som kraschade i Kebnekaise i fredags.

– Direkt när vi fick rapporter om vad som hänt, 11:20 på fredagen, började vi dra in reklamen. Prio ett var att stoppa tv-reklamen, prio två var att stoppa all övrig annonsering, säger Magnus Tegsved, marknadsansvarig på Försvarsmakten.

Men utomhusannonseringen satt uppe ända till på söndagen.

– Vi lyckades stoppa all annonsering med den aktuella enheten med omedelbar verkan bortsett från utomhusenheterna. Det var inte möjligt att ta ner dem snabbare än vi gjorde.

Han fortsätter:

– Men på frågan i reklamen, vem bryr sig, så gör Försvarsmakten det. Vi var med i räddningsinsatsen från dag ett med vår jägarbataljon som är duktiga på terrängen vid Kebnekaise. Jag tycker vi har visat att vi bryr oss.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Försvarsmakten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.