Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Försäkringskassan i jätteupphandling

Publicerad: 19 Maj 2011, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Dagensmedia.se kan i dag berätta att Försäkringskassan går ut i en jätteupphandling. Över 20 miljoner kronor står på spel när myndigheten ska upphandla pr-byrå och kommunikationstjänster.


Ämnen i artikeln:

Försäkringskassan

Den utskällda myndigheten Försäkringskassan går i dag ut i en stor upphandling för att köpa in bland annat en pr-byrå som ska hantera den externa kommunikationen.

Försäkringskassans kommunikationsbudget omfattar 20-25 miljoner kronor och totalt sett  genomförs fem upphandlingar samtidigt:

* Strategiska kommunikationstjänster och PR

* Strategiska reklambyråtjänster

* Produktion inom rörlig bild

* Webbutveckling

* Produktionsbyråtjänster

I handlingarna skriver Försäkringskassan:

"Uppdrag kan gälla att föreslå och leverera kommunikationsinsatser i alla kommunikationskanaler såsom press och PR-aktiviteter med tonvikt på redaktionell media, sociala medier och event samt interna aktiviteter."

Katarina Bjerling är strategisk inköpare på Försäkringskassan:

– Vi har egentligen inte mer att säga i dagsläget och kommer att vara bundna av upphandlingssekretess rörande upphandlingen fram tills dessa att tilldelningsbeslut fattats.

Ann-Sofi Blomqvist är verksamhetschef på Försäkringskassans infostab och hon berättar att myndigheten siktar på att bredda kompetensen.

– Det är första gången vi upphandlar pr systematiskt. Vi tycker helt enkelt att det är viktigt att få en bredd i vår kommunikation och få med hela spektrat.

Bakgrunden till att upphandlingen nu inletts är också att kontraket med reklambyrån Garbergs – som står bakom flera uppmärksammade kampanjer – nu gått ut.

Ni har fått mindre anslag i år, hur påverkar det kommunikationsbudgeten?

– Det är klart att det påverkar i någon mån. Vi har precis som alla andra fått en stramare budgetram, men för oss känns det alltid viktigt att utnyttja de pengar vi har på ett effektivt sätt.

Försäkringskassan har varit i ett rejält blåsväder den senaste tiden, är det därför ni har valt att även upphandla pr?

– Ja, alltså, för oss handlar det om att se helheten. Vi vill jobba mer med en integrerad kommunikation och vara lite systematiska. Så det är klart att det har påverkat, men det handlar också om att vi behöver stöd även i intern kommunikation. Det är bredden vi är ute efter.

Totalt sett är de nya upphandlingarna värda 9 miljoner respektive 14 miljoner kronor.

Senast den 22 juni ska intresserade byråer ha kommit in med sina anbud.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Försäkringskassan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.