Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Förra vd:n om Saabs krishantering

Publicerad: 5 Oktober 2011, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:55

Jan Åke Jonsson hann leda Saab Automobile genom en rad kriser innan han avgick i maj. Hans främsta tips till krisdrabbade företagare är att ta sig tid att tänka efter. ”Oftast har man tid”, säger han.


Ämnen i artikeln:

PrimeSaabPrime PR

För snart två år sedan blev Jan Åke Jonsson uppringd tidigt på morgonen och fick beskedet att förhandlingarna med Spyker strandat och bolaget skulle läggas ned.

Tankarna började genast snurra kring vad han skulle göra och hur han skulle kommunicera detta.

– Men sedan kom jag på att det inte var så bråttom. Saab skulle inte läggas ned på dagen, det fanns tid den gången. När förhandlingarna med Koenigsegg sprack var det en annan sak, då kunde företaget läggas ned när som helst, sade Jan Åke Jonsson när han på onsdagen medverkade i Primes paneldiskussion om krishantering.

Den förra chefens mest bestående intryck av de senaste åren, då risken för nedläggning varit ständigt närvarande, är det starka engagemanget för varumärket Saab.

– Att inse styrkan i varumärket Saab och se vilken emotionell attityd det fortfarande finns kring varumärket minns jag starkt. Möjligheten att hantera en kris är enklare när man har människor bakom sig än när de vänder en ryggen, sade han.

Jan Åke Jonssons främsta råd till krisdrabbade företagsledare är att inte låta känslorna ta över.

– Det gäller att vara ganska iskall när det bränner till och att inte drabbas av panik. Ofta har man lite tid att hantera krisen, man måste inte göra allt på en gång, sade Jan Åke Jonsson.

Saab har varit nedläggningshotat i flera års tid, men har hittills hela tiden räddats vid runinens brant av nya finansiärer. Bolaget har fått utstå hård kritik, bland annat från journalister, för att man fortsätter att kämpa för bolaget trots att produktionen ligger ner och medarbetarna inte får sina löner utbetalade.

Jan Åke Jonssons syn är att Saab är ett föredöme i kämparglöd.

Han tycker att det på många håll inom industrin för snabbt fattas beslut om nedläggning, i stället för att hålla ut och kämpa.

– Att lägga ner är det enkla beslutet, man får aldrig veta i efterhand om det var rätt eller fel, sade han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PrimeSaabPrime PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev