Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Företag som inte investerar i kommunikation överlever inte"

Publicerad: 22 Mars 2012, 08:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Handelsministern Ewa Björling, 50, har blivit branschens favoritminister sedan hon utnämnde kommunikationssektorn till en av Sveriges viktigaste exportnäringar. För Dagens Media berättar hon hur hon ska fördubbla branschens export till 2015.


Ewa Björling intresse för kommunikation har mötts av hyllningar i branschen.

I december mottog hon Sveriges kommunikationsbyråers Bengt Hanser-stipendium för sitt engagemang och i vår tar hon plats i juryn för JCDecaux reklamtävling Ute.

– Det är viktigt att branschen får ett erkännande, och att fler företag får upp ögonen för betydelsen av att bygga varumärke. Företag som inte investerar i bra kommunikation, pr och varumärkesbyggande överlever inte, säger Ewa Björling.

När Dagens Media frågade riksdagens ledamöter om deras syn på reklam och marknadsföring var resultatet nedslående. Nästan en fjärdedel av ledamoterna svarade att de inte tycker att reklam fyller en viktig funktion i samhället, och hälften ville begränsa reklamens utbredning.

Ewa Björling har svårt att förstå inställningen.

– Kommunikationsbranschen växte förra året, samtidigt som ekonomin i övrigt bromsade in. Det är ett uppenbart skäl till varför jag vill satsa mer på branschen, säger hon.

Ewa Björling tar emot Dagens Media i sitt väl tilltagna tjänsterum i Arvfurstens palats vid Gustav Adolfs torg, där UD huserar.

Dagen efter ska hon till Bryssel och heja på Sveriges representant i kocktävlingen Bocuse D'Or. Svensk matkonst ingår också i den satsning på kreativa näringar som regeringen presenterade 2010.

På fem år ska exporten fördubblas, med hjälp av 50 extra miljoner kronor om året.

Sedan dess har Svenska Institutet, på Ewa Björlings uppdrag, tagit fram kommunikationsplattformen Symbio Create där musik, film, mode, marknadskommunikation, gaming och design ingår.

Syftet är att underlätta för företagen i branschen att exportera sina tjänster.

Vad kan du göra för att främja kommunikationsbolagen internationellt?

– Det traditionella sättet är att ta med en företagsdelegation på internationella besök. Speciellt i mindre ekonomier och på snabbväxande marknader kan en minister vara en viktig dörröppnare för företag, säger Ewa Björling och fortsätter:

– När det gäller kommunikationsbranschen kommer mitt arbete i första hand handla om att få svenska internationella företag att i högre grad använda svenska marknadsförare även på andra marknader, och inse att svenska byråer står sig bra i internationell konkurrens.

Inom ramen för Symbio Create har SI utsett ”främjandemånader”, med extra insatser för respektive bransch. Februari var musikens månad, mars är matens och i maj är filmen i fokus. Då åker Ewa Björling till filmfestivalen i Cannes.

Kommunikationsbranschen har ännu inte fått någon egen vecka. Den kommer nästa år, lovar hon.

Redan i år kommer hon dock för första gången besöka Cannes Lions med en svensk paviljong, för att reka inför en eventuellt större satsning nästa år.

– Det blir ett pilotprojekt i år. Jag åker dit för att bevaka och se hur regeringen kan medverka i större skala framöver, säger Ewa Björling.

Ewa Björlings favoritkommunikation

1. Cirkus Cirkör on tour with Scania. Scanias samarbete med Cirkus Cirkör, där Scania transporterar cirkussällskapet på deras två år långa världsturné. "Jag gillar när olika verksamheter hittar samarbeten som främjar varandra."

2. Love Stockholm 2010 under prinsessbröllopet. "Flera stora företag gick samman under ett paraply för att promota Sverige."

3. Norska mineralvattnet Voss design. "Jag är väldigt förtjust i stilren och visuellt vacker design. När jag var 16 föll jag pladask för en stilren annons för en YSL-reklam, som jag fortfarande använder."

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.