PR
Fler köper kläder online
Publicerad: 30 september 2013, 04:49
Allt fler av svenskarna handlar kläder på nätet. 51 procent handlar kläder via digitala medier varje månad.
Totalt handlar 66 procent av svenskarna kläder i fysiska butiker varje månad. 35 procent av svenskarna köper dessutom oftare kläder online, jämfört med för ett år sedan.
Detta enligt en rapport från Tradedoubler och Fox Insights om köpbeteenden i Tyskland, England, Frankrike, Italien, Spanien, Nederländerna, Polen och Sverige. Länderna står tillsammans för 89 procent av Europas e-handel.
Bland de svenskar som besöker en fysiska butik provar hela 58 procent kläder i butiken – för att sedan vända sig till digitala kanaler för själva köpet.
46 procent använder sig av prisjämförelsesajter, rabattkoder, appar och webbsajter med dagserbjudanden för att hitta bästa priset.
– Varumärken och butiksägare som står inför den här utmaningen behöver skaffa en närvaro i prestationsbaserade marknadsföringskanaler för att säkra försäljning i butik. Det kan till exempel ske genom mobila rabattkoder som konsumenten kan lösa in i butiken, säger Magnus Nyström, teknikchef på Tradedoubler, i ett pressmeddelande.
Totalt har 2500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden deltagit i undersökningen.