Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Får inte registrera Horungen

Publicerad: 3 Maj 2011, 06:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

En företagare i Västerås får inte registrera varumärket Horungen – kan väcka förargelse.


Ämnen i artikeln:

PRV

PRV sa blankt nej när företagaren ville registrera varumärket Horungen. Namnet som sådant, riskerade att väcka förargelse ansåg verket. Då hjälpte det inte att företagaren försökte förklara att horunge är en vedertagen grafisk term för att benämna en ofullständig textrad. Företagaren driver en typografisk firma och ansåg med det att namnet i sitt sammanhang inte kunde upplevas stötande. PRV lät sig inte bevekas och företagaren överklagade till Patenbesvärsrätten, som dock gick på PRV:s linje.

Horunge enligt Wikipedia:

Horunge är en typografisk term för en ensam och ofullständig textrad eller ett ensamt ord, i början eller slutet av ett stycke som hamnat på annan sida eller i annan spalt än resten av stycket.

Man skiljer på två typer av horungar. En dubbel horunge är då sista raden i ett stycke hamnar högst upp i en ny spalt eller på en ny sida. En enkel horunge är då första raden i ett stycke hamnar längst ner på en sida eller i en spalt. Den enkla horungen brukar de flesta formgivare idag acceptera, men den dubbla horungen brukar de flesta grafiska formgivare/redigerare göra allt för att undvika.  

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

PRV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.