Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Experternas råd till Försäkringskassan

Publicerad: 4 April 2014, 07:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

Försäkringskassans krishantering efter skandalerna lämnar mycket att önska enligt experterna.


Ämnen i artikeln:

Försäkringskassan

Försäkringskassan har varit i rejält blåsväder under de senaste veckorna.

Myndigheten har kantats av jävskandaler, intern kritik från medarbetare och nu senast en JK-anmälan av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Jessica Bissmark, pr-konsult på Springtime, menar att allmänhetens syn på Försäkringskassan försämrats efter skandalerna.

– Den allmänna bilden av Försäkringskassan är inte den bästa sedan innan och det här hjälper absolut inte till att stärka deras varumärke på något sätt. Om det som Expressen skriver stämmer, om det kan gå till så inom ledningen, så blir det hos allmänheten naturligtvis en del frågetecken kring hur sund kulturen är inom myndigheten, säger hon till Dagens Media.

Kriskonsulten och krishanteraren Jeanette Fors-Andrée håller med om att myndighetens hantering av skandalerna kunde varit bättre.

– Man får ju intrycket av att det inte skötts på ett snyggt sätt internt. I ett sånt här läge, vid en jävsituation, är det extra viktigt att man hanterar det transparent och att man visar att man går in i analysen helt förutsättningslöst. Jag får inte känslan av att de har gjort det, säger Jeanette Fors-Andrée och fortsätter.

– Allmänhetens bild av Försäkringskassan just nu är nog dels att det är en myndighet som gärna lägger locket på, att de inte är transparanta nog och att de håller varandra om ryggen. De ska ju vara till för allmänheten och för medborgarna och då har man väldigt stora krav på sig.

Vad ska dom göra för att bygga upp förtroendet hos allmänheten igen?

– De måste beskriva hur det här kunde hända och vad dom gör för att det inte ska uppstå igen. Det måste ju finnas regelverk som ska förhindra sånt här och de kanske måste bli strängare för att det ska fungera. Som en myndighet som handlägger våra ärenden så borde dom ha koll på sina egna interna procedurer. Då kan man ju undra vad som gick snett? Vem borde ha sett det och vem borde ha lyft upp det? Det är många frågor som är obesvarade som måste få svar helt enkelt.

 

LÄS OCKSÅ:

Andrea Svanberg


Ämnen i artikeln:

Försäkringskassan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.