Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Experterna: Kamprad klarar sig – igen

Publicerad: 24 Augusti 2011, 12:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Varumärkesexperterna om nazistanklagelserna mot Ikeas grundare Ingvar Kamprad.


Ämnen i artikeln:

Ikea

Ikea-grundaren Ingvar Kamprad var aktiv nazist, avslöjade SVT igår. Uppgifterna kommer från Elisabeths Åsbrinks nya bok "Och i Wienerwald står träden kvar" och har fått stort genomslag under dagen. 

Men Johan Gromark, vd på varumärkesbyrån Label, tror inte att varumärket Ikea kommer att ta någon skada av nyheten.

– Jag tror inte att det påverkar så mycket. Det är ju redan känd information och han har redan gjort avbön. Varumärket är ett av Sveriges starkaste.

Det är knappast första gången som media avslöjar besvärande uppgifter om Ingvar Kamprad. Senast var det Uppdrag Granskning som berättade om Ingvar Kamprads kontroll över Ikea genom en stiftelsen Interogo.

– De har en slags krockkudde, det kan man se efter Uppdrag Gransknings program. Då vände ju svenska folkets sympatier till fördel för Kamprad, säger Johan Gromark.

Även Ulf Dahlqvist, partner och rådgivare på Gullers Grupp, tycker att reaktionerna efter Uppdrag Granskning talade sitt tydliga språk.

– Det var många som tyckte synd om Kamprad efter Uppdrag Granskning. Varumärket är starkt. Även om det här är tyngre så tycker folk att det är same same, säger han.

Men han tror heller inte att varumärket är helt orubbligt.

– Jag tror att Ikea klarar sig från det här, men det närmar sig. Ikea är idag inte Kamprad och det är allt mindre Kamprad. Han spelar roll men är inte helt avgörande. Denna nyhet har ju också en avsaknad av bildbevis. Om det hade funnits en bild på Kamprad med högerarmen i luften så kanske det hade sett annrlunda ut. Bilder är ju så starka, säger han.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.