Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Experter dömer ut Röda Korsets krishantering

Publicerad: 12 juni 2009, 12:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

Röda Korset kommunikation i samband med Johan af Donner-affären har varit katastrofal.


Turerna kring Röda Korsets sparkade kommunikationschef, Johan af Donner, är många och bitvis förbryllande. Det var organisationen själv som gick ut med informationen om att Johan af Donner polisanmälts.

Orsaken angavs vara att Johan af Donner brutit mot Röda Korsets interna regler och rutiner. TT rapporterade senare att Johan af Donner var misstänkt för förskingring och bedrägeri, något som Röda Korsets valde att inte kommentera, i alla fall inte förrän dagen efter då organisationens ordförande, Bengt Westerberg, i en intervju i Dagens Industri dementerar uppgifterna.

Istället hävdade Bengt Westerberg att Johan af Donner polisanmälts för oredovisade extraknäck. Men i dag framkommer att åklagarmyndigheten utreder Johan af Donner just för bedrägeri och trolöshet mot huvudman.

- Röda Korset har begått i stort sett vartenda misstag man kan göra. De har varit alldeles för sena med sin kommunikation. Istället för att vara proaktiva och lägga korten på bordet har de stått bredvid och tittat på medan medierna har tolkat förloppet, säger Christian Ekström, pr-konsult på Sund Kommunikation.

Han är också starkt kritisk till Röda Korsets ordförande Bengt Westerbergs framträdande i Dagens Industri och menar att styrelseordföranden ska vara det sista kortet man spelar ut.

- Han kan nyansera det som sagts tidigare och till och med motsäga sådant som tidigare framförts. Nu gick de all in med Westerberg och det han säger är ju också underligt. Westerberg må vara många saker men juridisk expert är inte en av dem, han ska inte sitta och spekulera om juridik.

Han anser att Röda Korset skulle ha varit raka med vad de polisanmält Johan af Donner för och sedan överlåtit de juridiska aspekterna till åklagaren.

Johanna Look, pr-konsult på Westander PR, anser också att Röda Korset skulle lagt alla kort på bordet.

- Sedan skulle man ha diskuterat internt vad man skulle säga så att alla höll en och samma linje. Man kanske inte kan svara på allt men de svar man har, de ska man ge. Annars startar man en kedja av spekulationer.

Hon anser också att Röda Korset gjort problemet att försöka förminska problemet.

- Röda Korset är en av Sveriges största välgörenhetsorganisationer och de bygger sin verksamhet på förtroende. Det får inte finnas ens en misstanke om att pengarna som skänks inte går till de ändamål de är avsedda för.

Christian Ekström:

- Det känns som att de försöker sopa hela affären under mattan.

Anders Bylund, tidigare vd för Burson Marsteller, nu chef för byråns kriskommunikation, suckar när Röda Korset kommer på tal.

- Det är beklämmande hur Röda Korset har hanterat det här. Det här är ett klassexempel på de mest fundamentala misstagen, säger han.

Dilemmat är, säger han, att man tidigt i krisen har stort handlingsutrymme men begränsat med information. Men väntar man med att kommunicera tills man har all information, då är det ofta för sent.

- Då har man små förutsättningar att själv sätta bilden och då kan det dra iväg i vilken riktning som helst. Och även om det är felaktigheter som sprids så etablerar det sig. Det viktiga är att inse att man har en skyldighet att informera sina intressenter vad som har skett.

Han säger att det förstås är en avvägningsfråga vad man ska säga, så at man inte utmålar något som sedan visar sig vara felaktigt. I fallet med Johan af Donner, där Röda Korset själva har gjort polisanmälan anser att det bara finns en väg att gå.

- Då måste man ta sitt ansvar och informera och i det ligger också att vara öppen mot media.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.