Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Europachefen om köpet av Prime

Publicerad: 7 Maj 2014, 13:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Weber Shandwicks Europachef Colin Byrne föll för Prime under Cannes 2010. Fyra år senare är affären ett faktum.


Ämnen i artikeln:

PrimeWeber Shandwick

Weber Shandwicks Europachef är i Stockholm för att träffa sina nya medarbetare på Prime.

– Det här är en personlig affär för mig, såväl som en affärsmässig, säger han till Dagens Media.

– Jag träffade Tom Beckman i Cannesjuryn för fyra år sedan och tyckte att han var underbar!

Som jurymedlem fick Colin Byrne se en del av Primes arbete på nära håll, byrån vann bland annat priser för Audis "Carwisim" och Alladinkampanjen "Rädda julen", och tyckte att det var betydligt mer innovativt än vad han sett från stora globala pr-byråer.

– Jag blev förälskad i Prime.

Fyra år senare är affären ett faktum. Weber Shandwick köper Prime och plockar grundaren Carl Fredrik Sammeli och kreativa chefen Tom Beckman till ledningsgruppen. Tom Beckman får dessutom en roll som ordförande för Weber Shandwicks globala kreativa råd.

Colin Byrne betonar att affären rör sig om ett partnerskap, inte ett övertagande för att få representation i Sverige.

– Weber Shandwick gör inte ofta byråköp. Om vi vill in på en ny marknad så startar vi ett lokalt kontor. Sedan vi blev Weber Shandwick för 14 år sedan har vi bara gjort två eller tre köp. Men i Prime hittade vi en byrå som flyttar fram gränserna för vad pr är, och det vill vi föra över till Weber Shandwick, säger han.

Prime och Weber Shandwick delar några kunder från start, däribland Electrolux, Ikea och Ericsson. Colin Byrne tror att Prime genom affären, förutom att tillföra kreativt tänkande till Weber Shandwick, även ökar möjligheterna att öka sin egen tillväxt.

– Att göra Prime till en europeisk hub för kreativt och innovativt arbete, kommer ge dem stora möjligheter att öka sin tillväxt internt, utan att tappa fokus på sina befintliga kunder. Även för Primes medarbetare tror jag att möjligheterna som denna affär innebär kan vara en morot för att stanna kvar på byrån.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PrimeWeber Shandwick

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev