Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”En otroligt förenklad bild”

Publicerad: 15 Juni 2012, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Prime PR, som tog plats på Miljöaktuellts lista över näringslivets största miljöbovar, svarar på kritiken.


Ämnen i artikeln:

Prime PR

Listan ”Näringslivets svarta får”, som publicerades i senaste numret av Miljöaktuellt är ett urval från en bruttolista sammanställd av ett flertal svenska miljörörelser. Prime PR är ett av företagen på listan en företrädare för miljörörelsen kallar Prime för ”Sveriges ondaste pr-byrå”.

Claes Nyströmer, preschef på Prime säger till dagensmedia.se:

– Det går egentligen inte att bemöta eller kommentera. Man kan konstatera att tidningen ger stort utrymme åt en anonym persons åsikt. Han eller hon tycker att pr-industrin är ond, och då vi är störst dras slutsatsen att vi därmed är ondast.

Han fortsätter:

– I grunden handlar det om en relativt grov misstolkning om vad vi och pr-branschen som helhet ägnar oss åt.

Men är den kritik som riktas mot er från miljörörelsen helt oberättigad?

– Ja, bilden som citatet målar upp är otroligt förenklad. Vi jobbar exempelvis med kunder som vill skapa en mer hållbar verksamhet, utveckla nya tjänster och produkter, förändra sin verksamhet. Att arbeta med hållbarhetsfrågor är grundläggande för alla företag idag.

Ur ett pr-perspektiv, hur ser det ut mot kunder och potentiella nyrekryteringar att ni figurerar i de här sammanhangen?

– Till skillnad från de anonyma personerna som uttalar sig i artikeln vet ju våra uppdragsgivare faktiskt hur vi arbetar och vilken viktig resurs vi är för att utveckla deras miljökunnande och samhällsansvar. De är med andra ord lika förvånade som vi över detta, säger Claes Nyströmer.

Han fortsätter:

– Vi ska bli bättre på att berätta om det vi gör för de som vill lyssna. Men det krävs också att de som per definition anser pr-industrin vara ond sätter sig in i vad vi de facto ägnar oss åt. Populistiska listor med några få respondenter kanske heller inte är det som mest bidrar till ett konstruktivt samtal om vad som egentligen skapar en bättre värld.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Prime PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.