Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"En blind kapitalism utan medvetna publicister"

Publicerad: 21 Februari 2011, 08:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth flaggade i förra veckan för att public-service bolagens budgetar kan komma att skäras ner. Något som kritiseras hårt av Sveriges Radio.


Ämnen i artikeln:

SVTSRURLena Adelsohn Liljeroth

Under morgondagen går public service- dagen av stapeln och på torsdag ska SR, SVT och UR lämna in sina underlag för vårens stora public serviceutredning.

Det är bakgrunden till att Mats Svegfors, vd på SR och Cilla Benkö, vice vd på SR i lördags gick till angrepp mot kommersialiseringen av mediemarknaden i DN Debatt.

– Under de närmaste dagarna kommer frontlinjerna att börja dras upp i en strid om public service som sannolikt blir en av de större samhällsfrågorna under de närmaste två åren, skriver de i DN Debatt.

Kritiken riktas framför allt mot regeringen och Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, som anklagas för att ge ett dubbeltydigt svar när det gäller public service framtid.

I ett tal i förra veckan kommenterade Lena Adelsohn Liljeroth public service-bolagens budgetar så här:

"En fråga som många ställer sig är om sju miljarder kronor är rimligt, inte minst med tanke på att publiken idag har många andra avgifter för sitt tv-tittande, i form av olika abonnemang, och att utbudet har ökat väldigt mycket. Radio- och tv i allmänhetens tjänst är inte längre det enda alternativet och behöver inte längre vara -- och göra – allt för lyssnare och tittare. Finansieringen är förstås nära kopplad till uppdraget – till hur ska pengarna användas. Också här finns skäl att ta sig en funderare."

Mats Svegfors och Cilla Benkö varnar för att detta innebär att public service-uppdraget kan bli smalare i framtiden.

– Det som är möjligt för andra aktörer att tjäna pengar på ska bort från public service tablåer. Den breda sporten kan andra göra. Detsamma gäller bred musik och bred underhållning, skriver de.

Även TV4 kritiseras för att vilja ha en hårdare politisk kontroll av public service. Ett tecken i tiden, enligt Mats Svegfors och Cilla Benkö.

– Det sker en radikal kommersialisering av mediemarknaden. En blind kapitalism tar över där tidigare medvetna publicister rådde. Är verkligen mediesamhällets stora problem att public service har för mycket pengar och därmed för många tittare och lyssnare, skriver de i artikeln.

För att styrka sin tes tar de upp TV4:s vinst på 800 miljoner kronor – vilket är två tredjedelar av Sverges Radios programbudget.

Även MTG får sig en känga:

– MTG, vars tv-kanaler numera i praktiken är ”nyhetsfria”, det vill säga har ett innehåll som renodlat är till för att driva reklamintäkter, hade 2010 en omsättning på sina reklamfinansierade tv-kanaler i Norden på 4,4 miljarder. Rörelseresultatet uppgick till 1,1 miljard.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.