Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”En allt spetsigare mediemarknad kräver spetsigare böcker”

Publicerad: 8 Januari 2014, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:52

SvD:s kulturchef Daniel Sandström och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson kommenterar den havererade Guillou-granskningen.


Ämnen i artikeln:

Jan Guillou

Förlaget Norstedts valde igår att dra tillbaka journalisten Paul Frigyes bok om Jan Guillou, till följd av flera faktafel.

– Det känns svårt och dystert. Men det är förstås klokt att inte publicera känsliga uppgifter som inte är tillräckligt solida, sade Paul Frigyes till Dagens Media.

Sedan dess har flera kopplat samman den havererade boken med bristande kompetens hos förlagen.

SvD:s kulturchef Daniel Sandström konstaterar att förlagen ofta saknar rutiner för att ”säkra utgivningens kvalitet”.

”En allt spetsigare mediemarknad kräver spetsigare böcker. Men den kräver också en spetsigare granskning innan böckerna ges ut. Det finns också en risk att förlagen förskjuter fokus från det granskande förarbetet, till det säljande marknadsarbetet. Trots att mer av det senare kräver mer av det förra”, skriver Daniel Sandström i en krönika i SvD.

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, tror att bristen på respekt för publiceringstider är en av orsakerna bakom felen i Paul Frigyes bok.

”Istället har företag och organisationer börjat motarbeta undersökande journalistik genom att vilja förekomma publiceringar; istället för att gå i polemik först när mediet publicerat, så försöker man sätta agendan direkt genom att förekomma med egna pressreleaser eller genom att sprida de frågor eller till och med intervjusvar som förevarit”, skriver Thomas Mattsson i sin blogg.

Enligt Mattsson leder pr-strategin att förekomma publiceringar till att de som granskas riskerar att inte konfronteras med viktiga uppgifter.

”Om man av rädsla för sådana här PR-försök att förstöra för journalistiken ställer frågorna väldigt sent eller inte alls, löper man ju risken att man inte får svar i tid – eller får svar av fel person – och då kan det tyvärr bli faktafel”.

Thomas Mattsson är dock noga med att påpeka att Jan Guillou tycks vara en av dem som respekterar publiceringstider.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Jan Guillou

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.