Electrolux och Philips jublar – nu ska de sälja råsaftscentrifuger

Förra året var det hörlurar – i år är det i stället råsaftscentrifugen som blir Årets julklapp. Tillverkarna Philips och Electrolux gläds åt nyheten.

Spikmattor, upplevelser och färdigpackade matkassar är exempel på sådant som valts till Årets julklapp de senaste åren. Det är HUI Research, eller Handelns Utredningsinstitut som utser Årets julklapp för tjugosjätte året i rad. I år är det alltså råsaftscentrifugen som får utmärkelsen.

– Årets Julklapp 2013 är en symbol för hälsotrenden kopplad till den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck, säger Lena Larsson, vd på HUI Research i ett pressmeddelande.

Tillverkaren Philips, som har flera råsaftscentrifuger i sortimentet är glada över utmärkelsen.

– Jag har haft en och en halv timme på mig att smälta nyheten, men jag tror att det här är en sådan kategori som faktiskt kommer att vinna på att bli utnämnd till Årets julklapp, fler förstår vad man gör och vad man ska ha den till, säger Max Hellström, pr-ansvarig på Philips till Dagens Media och fortsätter:

– Jag tycker att de alltid ska utse en kategori som Philips har. Det här är en kategori som vi var helt själva med 2006 när vi började sälja råsaftscentrifugen, vi var de som drog igång det hela.

Hur kommer ni att använda det här i er marknadsföring?

– Jag vet faktiskt inte, jag kan inte svara på det, men vi kommer att kolla på var vi kan få ut det snabbast möjligt.

Konkurrenten Electrolux har redan planerade marknads- och pr-aktiviteter kring råsaftscentrifugen.

– Genom våra konsumentinsikter har vi sett att intresset för denna produkt är stort. Vi har sedan länge sett en trend mot mer hälsosam mat och dryck, lagad från grunden, och färskpressade juicer har blivit mycket populärt både på caféer och i hemmet, säger Gabriella Picano, pr-chef på Electrolux.

Hon vågar däremot inte sia om huruvida utmärkelsen till Årets julklapp kommer att lyfta försäljningen.

– Att råsaftscentrifugen blivit årets julklapp är ett bevis på att våra insikter stämmer och naturligtvis ett ytterligare incitament som ligger väl i linje med vårt planerade marknadsföringsarbete.

För att en produkt ska vinna titeln Årets Julklapp krävs bland annat att den är en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året. Produkten ska också representera nutiden samt ha ett högt försäljningsvärde eller ha sålts i ett stort antal.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2013-11-19 08.03Uppdaterad 2015-12-06 12.56

Dela artikeln: