Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Efter succén med Epic Split – Volvo stuvar om kommunikationsavdelningen

Publicerad: 16 juni 2015, 04:40
Uppdaterad: 10 december 2015, 09:02

Ledande personer på väg bort från Volvo Lastvagnars kommunikationsavdelning, erfar Dagens Media.


Som tidigare aviserats pågår en stor omorganisation inom Volvo Lastvagnar, i syfte att skära kostnader och effektivisera verksamheten.

I slutet av veckan ska den nya organisationen presenteras för medarbetarna.

Även kommunikationsavdelningen, som tillsammans med Forsman & Bodenfors ligger bakom förra årets mest framgångsrika svenska reklamkampanj "Live Test Series", påverkas av förändringarna.

Enligt uppgifter till Dagens Media kommer både marknadschefen Lars Terling och Annika Viberud, ansvarig för Volvo Trucks varumärkesstrategi, att få nya roller eller lämna företaget till hösten.

Globala pr-chef Per Nilsson, som själv är på väg bort från Volvo, bekräftar att förändringar är på gång men vill inte kommentera uppgifterna om Lars Terling och Annika Viberud.

– Det pågår en omorganisation och ett effektiviseringsarbete i hela koncernen, vilket även påverkar kommunikationsorganisationen till viss del. Hur det kommer att se ut när den är klar vet vi inte än, det enda som är offentligt är att jag slutar, säger Per Nilsson till Dagens Media.

Annika Viberud har samma budskap:

– Det är inget jag kan kommentera. Vi är en stor organisation och det händer mycket just nu, säger hon.

Dagens Media söker Lars Terling och Kina Wileke, ansvarig för medierelationer på Volvo Lastvagnar.

Att Per Nilsson slutar har enligt honom själv ingenting med omorganisationen att göra. Han har sagt upp sig och börjar i augusti som kommunikations- och marknadschef för teknikföretaget Semcon.

– Semcon är ett spännande företag som har en intressant resa framför sig med att förflytta sitt varumärke ytterligare, säger han och fortsätter:

– Tiden på Volvo har varit otroligt spännande och lärorik. Vi har tänkt nytt på många sätt och gått från ren b2b-kommunikation till mer ”business to all”.

Hur kan du använda den erfarenheten i nya jobbet?

– Det är applicerbart även på Semcon. Precis som Volvo Trucks baseras Semcons verksamhet till stor del på innovationer och ingenjörskonst. Även om Semcon är mindre så tror jag att man kan arbeta minst lika innovativt med kommunikation.

LÄS ÄVEN:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev