Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Effektiva Media krymper – men vänder till vinst

Publicerad: 3 Juli 2015, 06:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

Pr-byrån Effektiva Medias intäkter fortsätter att minska.


Pr-byrån Effektiva Media har under 2012 och 2013 brottats med förluster. Men i byråns färska bokslut står det klart att bolaget nu har vänt till vinst. Resultatet efter finansiella poster landar på 402 533 kronor för helåret 2014, vilket kan jämföras med en förlust på 360 863 kronor föregående år.

Omsättningen, som för ett par år sedan låg på över 10 miljoner kronor, uppgick under 2014 till 4,3 miljoner kronor. Det är en minskning med 39 procent jämfört med året innan.

”Effektiva Media har under de senaste åren kämpat med låg lönsamhet. Under verksamhetsåret 2014 har vi därför fokuserat på att höja lönsamheten”, skriver byrån i bokslutet som nyligen lämnades till Bolagsverket.

Bland annat har antalet konsulter minskats.

”Antalet anställda har både genom naturliga avhopp och genom enstaka uppsägningar minskat, vilket lett till en minskad omsättning och en minskad lönekostnad. Den minskade lönekostnaden har tillsammans med en högre beläggning på konsultgruppen lett till önskad effekt, dvs bättre lönsamhet”, står det i bokslutet.

Effektiva Media grundades 1991 och leds av vd:n Marianne Östlund.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.