Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Edelman jagar svensk byrå

Publicerad: 30 Oktober 2013, 12:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Världens största pr-byrå Edelman kartlägger byrå-Sverige för ett företagsköp, kan Dagens Media berätta.


I Sverige är Edelman en liten spelare. Men Edelman – som består av 67 kontor världen över – är sammantaget världens största pr-byrå.

Enligt uppgift till Dagens Media scannar Edelman nu den svenska byråmarknaden, för att hitta ett en byrå att köpa.

De uppges vara extra nyfikna på den svenska marknaden – som gjort sig känd för modern pr.

Linda Waxin, vd för Edelman Stockholm, ingår i den grupp som under ledning av Jackie Cooper jobbar med hur Edelmans kreativa nivå kan höjas på global nivå. I den planen kan företagsköp ingå.

– Det ligger på mitt bord att hålla ögonen på den svenska marknaden och komma med förlag som skulle kunna gynna Edelmans kreativa utveckling till bolagets internationella ledning, säger hon till Dagens Media.

Både på global och lokal nivå jobbar traditionella pr-byåer som Edelman hårt för att ställa om med i det accelererande skiftet från traditionella till digitala medier.

I slutet av 2012 köpte Edelman digitalbyrån Design Royale i Australien, just för att stärka sitt digitala erbjudande.  

För några år sedan köpte man även den amerikanska byrån Grassroots Enterprise, fokuserade på digitala gräsrotskampanjer samt den tyska digitalbyrån Gosub. Andra företagsköp som Edelman gjort under de senaste åren inkluderar Cream Events (Indien) och Significa (Brasilien).

Enligt Linda Waxin är den digitala omställningen dock i stort sett genomförd inom Edelman. Nu väntar nästa steg, som handlar om en kreativ revolution.

– Den våg i att digitalisera Edelman som inleddes för ett antal år sedan behöver vi nu göra gällande kreativitet. Det är en ny intern revolution på gång, eftersom vi är medvetna om att vi inte har tillräcklig höjd när det kommer till kreativitet.

Fristående pr-byråer som skulle kunna vara aktuella i Sverige, enligt bedömare som Dagens Media har talat med, inkluderar namn som Wenderfalck, Deportivo, JMW och Spotlight.

Linda Waxin uppger dock att Edelman för närvarande inte ligger i skarpa diskussioner med någon svensk byrå.

– Men Sverige ligger långt fram både gällande digital innovation och kreativitet. Det finns byråer som Richard Edelman (byråns globale chef) har hållit ögonen på under en längre tid och även intressanta nykomlingar, säger Linda Waxin.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.