PR
Edelman Deportivo spöar Prime – vinner flest Spinnguld
Publicerad: 19 november 2015, 21:00
Uppdaterad: 4 mars 2016, 14:20
Edelman Deportivo kammar hem tre guld på Spinn – och spöar storfavoriten Prime.
Inför kvällens Spinngala var Prime storfavorit med hela tio nomineringar, följt av Volontaire med sex chanser till vinst.
Men när landets bästa insatser inom pr prisades på Nordiska museet i kväll var det Edelman Deportivo som vann flest guld: hela tre stycken.
Bland annat vann Edelman Deportivo "Årets bästa pr-kampanj" med "Press Play to Give" för Unicef Sverige & ABBA the Museum.
– Kampanjen är ett innovativt sätt att utveckla organisationens kärnverksamhet, det vill säga att samla in pengar. Att samla in gåvor på ett sätt där givaren inte betalar, det är en helt fantastisk idé. Så enkel för alla parter. Det ska bli roligt att se om Unicef utvecklar kampanjen till ett långsiktigt koncept och jag hoppas att vi ser mer innovationstänkande på den här nivån framöver, konstaterar Caroline Forsshéll, kommunikationschef på Lidl och ordförande i juryn för Spinn.
Samma kampanj renderade även guld i "Årets non-profit". Det tredje guldet vann Edelman Deportivo för "årets business to business med "Mynewsdesk Now" för Mynewsdesk.
Konsulterna på Prime lämnade dock inte galan tomhänta. Prime blev den byrå som vann flest priser på Spinn 2015, med två guld och fyra silver. Gulden kammade Prime hem för "Don’t Drink and Dive" för Trygg-Hansa (Årets content marketing) och "HemnetHemmet" för Hemnet (årets massmediakampanj).
Edelman Deportivo föddes i sin nuvarande form när den relativt nystartade byrån köptes upp av det globala pr-nätverket Edelman. Även Prime, som länge var en av Sveriges största partnerägda pr-byråer, ägs sedan 2014 av ett internationellt närverk: Weber Shandwick.
Den oeberoende byrån Jung gick också hem från Spinngalan med två guld, varav ett delas med reklambyrån DDB Stockholm.
Brit Stakston, som inför kvällen hade chans att vinna både Stora Journalistpriset och två kategorier i Spinn för Blank Spot Project gick inte hela vägen i Spinn. Stakston PR:s två nomineringar renderade inga priser i Spinn.
Cisions pris för årets mest inflytelserika pr-konsult i digitala medier gick till Deeped Niclas Strandh.
Årets rookie blev Lamin Sonko på Jung.
LÄS ÄVEN:
Hela listan – Alla vinnare i Spinn 2015
Årets bästa PR-kampanj
Guld: Edelman Deportivo med ”Press Play to Give” för UNICEF Sweden & ABBA the Museum
Silver: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa
Årets business to business
Guld: Edelman Deportivo med ”Mynewsdesk Now” för Mynewsdesk
Silver: Golin med ”Workfulness” för Telenor Företag
Årets content marketing
Guld: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa
Silver: Edelman Deportivo med “Mynewsdesk Now” för Mynewsdesk
Årets digitala kampanj
Guld: Volontaire med ”Libero BabyBuzz” för SCA
Silver: Wenderfalck med ”Check My Lagom” för TV4
Årets event marketing
Guld: Håkanson United/FLB Europa/BrittonBritton med ”BonnierHoops!” för Bonnierförlagen
Silver: DDB Stockholm med “Fråga Nordea Live” för Nordea Bank
Årets integrerade kampanj
Guld: Jung Relations och DDB Stockholm med ”English Grass för svenska trädgårdar” för Svenska Spel
Silver: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa
Årets konsumentkampanj
Guld: Jung Relations med ”The Andy Warhol Art Exchange by Absolut” för The Absolut Company
Silver: Prime med ”HemnetHemmet” för Hemnet
Silver: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa
Årets massmediekampanj
Guld: Prime med ”HemnetHemmet” för Hemnet
Silver: Spotlight PR med ”Så blev Betsafe-bilen en världsnyhet” för Betsafe
Årets non-profit
Guld: Edelman Deportivo med ”Press Play to Give” för UNICEF Sweden & ABBA the Museum
Silver: IUM med ”BloggBattle” för Barncancerfonden
Silver: Springtime med ”Moms på ideell secondhand” för Ideell Second hand
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: ESTER med ”Knegdeg” för PTK
Silver: ANR BBDO med ”Business Like a Swede” för TCO
Årets varumärkesbyggare
Guld: IQ med ”Årets Varumärkesbyggare” för IQ
Silver: Hero Kommunikation med ”Svensk Fågels Varumärkesresa” för Svensk Fågel
Årets rookie
Lamin Sonko, Jung
Cision delade också ut priset ”Cision PR Influencer Award” där Sveriges mest inflytelserika pr-konsult i digitala medier koras. Årets vinnare är Deeped Niclas Strandh, creative planner och sociala medier-strateg på Deepedition DigitalPR.