Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Edelman Deportivo spöar Prime – vinner flest Spinnguld

Publicerad: 19 November 2015, 21:00
Uppdaterad: 4 Mars 2016, 14:20

Edelman Deportivo kammar hem tre guld på Spinn – och spöar storfavoriten Prime.


Ämnen i artikeln:

PrimeSpinnEdelman Deportivo

Inför kvällens Spinngala var Prime storfavorit med hela tio nomineringar, följt av Volontaire med sex chanser till vinst.

Men när landets bästa insatser inom pr prisades på Nordiska museet i kväll var det Edelman Deportivo som vann flest guld: hela tre stycken.

Bland annat vann Edelman Deportivo "Årets bästa pr-kampanj" med "Press Play to Give" för Unicef Sverige & ABBA the Museum.

– Kampanjen är ett innovativt sätt att utveckla organisationens kärnverksamhet, det vill säga att samla in pengar. Att samla in gåvor på ett sätt där givaren inte betalar, det är en helt fantastisk idé. Så enkel för alla parter. Det ska bli roligt att se om Unicef utvecklar kampanjen till ett långsiktigt koncept och jag hoppas att vi ser mer innovationstänkande på den här nivån framöver, konstaterar Caroline Forsshéll, kommunikationschef på Lidl och ordförande i juryn för Spinn.

Samma kampanj renderade även guld i "Årets non-profit". Det tredje guldet vann Edelman Deportivo för "årets business to business med "Mynewsdesk Now" för Mynewsdesk.

Konsulterna på Prime lämnade dock inte galan tomhänta. Prime blev den byrå som vann flest priser på Spinn 2015, med två guld och fyra silver. Gulden kammade Prime hem för "Don’t Drink and Dive" för Trygg-Hansa (Årets content marketing) och "HemnetHemmet" för Hemnet (årets massmediakampanj).

Edelman Deportivo föddes i sin nuvarande form när den relativt nystartade byrån köptes upp av det globala pr-nätverket Edelman. Även Prime, som länge var en av Sveriges största partnerägda pr-byråer, ägs sedan 2014 av ett internationellt närverk: Weber Shandwick.

Den oeberoende byrån Jung gick också hem från Spinngalan med två guld, varav ett delas med reklambyrån DDB Stockholm.

Brit Stakston, som inför kvällen hade chans att vinna både Stora Journalistpriset och två kategorier i Spinn för Blank Spot Project gick inte hela vägen i Spinn. Stakston PR:s två nomineringar renderade inga priser i Spinn.

Cisions pris för årets mest inflytelserika pr-konsult i digitala medier gick till Deeped Niclas Strandh.

Årets rookie blev Lamin Sonko på Jung.

LÄS ÄVEN:

Hela listan – Alla vinnare i Spinn 2015

Årets bästa PR-kampanj

Guld: Edelman Deportivo med ”Press Play to Give” för UNICEF Sweden & ABBA the Museum

Silver: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa

Årets business to business

Guld: Edelman Deportivo med ”Mynewsdesk Now” för Mynewsdesk

Silver: Golin med ”Workfulness” för Telenor Företag

Årets content marketing

Guld: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa

Silver: Edelman Deportivo med “Mynewsdesk Now” för Mynewsdesk

Årets digitala kampanj

Guld: Volontaire med ”Libero BabyBuzz” för SCA

Silver: Wenderfalck med ”Check My Lagom” för TV4

Årets event marketing

Guld: Håkanson United/FLB Europa/BrittonBritton med ”BonnierHoops!” för Bonnierförlagen

Silver: DDB Stockholm med “Fråga Nordea Live” för Nordea Bank

Årets integrerade kampanj

Guld: Jung Relations och DDB Stockholm med ”English Grass för svenska trädgårdar” för Svenska Spel

Silver: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa

Årets konsumentkampanj

Guld: Jung Relations med ”The Andy Warhol Art Exchange by Absolut” för The Absolut Company

Silver: Prime med ”HemnetHemmet” för Hemnet

Silver: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa

Årets massmediekampanj

Guld: Prime med ”HemnetHemmet” för Hemnet

Silver: Spotlight PR med ”Så blev Betsafe-bilen en världsnyhet” för Betsafe

Årets non-profit

Guld: Edelman Deportivo med ”Press Play to Give” för UNICEF Sweden & ABBA the Museum

Silver: IUM med ”BloggBattle” för Barncancerfonden

Silver: Springtime med ”Moms på ideell secondhand” för Ideell Second hand

Årets samhällsinformationskampanj

Guld: ESTER med ”Knegdeg” för PTK

Silver: ANR BBDO med ”Business Like a Swede” för TCO

Årets varumärkesbyggare

Guld: IQ med ”Årets Varumärkesbyggare” för IQ

Silver: Hero Kommunikation med ”Svensk Fågels Varumärkesresa” för Svensk Fågel

Årets rookie

Lamin Sonko, Jung

Cision delade också ut priset ”Cision PR Influencer Award” där Sveriges mest inflytelserika pr-konsult i digitala medier koras. Årets vinnare är Deeped Niclas Strandh, creative planner och sociala medier-strateg på Deepedition DigitalPR.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PrimeSpinnEdelman Deportivo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.