onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Dole lyckades med sin smutskastning”

Publicerad: 15 februari 2012, 05:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Fredrik Gertten som gjorde filmen Bananas! om Doles oetiska metoder i Centralamerika släpper nu en ny film – Big boys gone bananas!, där han kartlägger pr-byråernas smutskastningskampanj av hans film.


HW

Henrik Widell


Innan Fredrik Gerttens film Bananas! ens gått upp på biograferna hade Dole aktiverat hela sitt pr-maskineri för att neutralisera hotet som filmen kunde utgöra. Detta enligt Fredrik Gertten som just nu är ute på en pr-turné för den nya filmen Big boys gone bananas! som ska visa det fula spelet bakom kulisserna.   

– Doles pr-byråer började bearbeta medier både i USA och Sverige redan innan Bananas! ens haft premiär. De öppnade dörrarna och gav journalisternas tillträde till företagets högsta ledning. Redan innan vi hade hunnit yttra ett ord hade de redan slagit fast sin sanning. I Sverige anser nog många att Dole sköt sig själva i foten för här misslyckads de. Det gjorde de inte i USA.

Hur yttrar det sig?

– Att jag och min film ses som suspekta, att det hela handlar om en stor bluff. I den nya filmen tar jag reda på hur de lyckades med det. Jag har träffat pr-folk i både London och USA och häpnar över hur illa ställt det är med demokratin i dag.

Hur menar du då?

– Pr-industrin växer sig hela tiden starkare och plockar de bästa från journalistiken och politiken. Varje politiker som slutar erbjuds i dag jobb på pr-byråerna. Under den här resan har jag insett att vågskålen alltmer tippar över till pr-industrins fördel på bekostnad av den oberoende journalistiken.

Är det någon skillnad på hur det ser ut i Sverige och USA?

– Ja, det är värre i Sverige än i USA. I USA måste man i alla fall registrera sig om man ägnar sig åt lobbying i Vita Huset. Det finns inga motsvarande bestämmelser i Sverige.  

Hur har den här nya filmen mottagits i USA?

– Den har bara visats i fem föreställningar på Sundance Festivalen men där har den fått bra gensvar. Vi har fått mycket publicitet och flera amerikanska journalister har hört av sig och berättat hur svårt det är att vara journalist i USA i dag. Företagen har blivit så mäktiga att det nästan är omöjligt att skriva utan att stöta sig med någon.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev