Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Dill-kuppen årets pr-kampanj

Publicerad: 20 November 2014, 19:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Ingo och Cohn & Wolfe tar hem Spinn-galans finaste pris.


Ämnen i artikeln:

Spinn 2014

Det nyinrättade, och troligen mest prestigefyllda, priset på Spinn går till reklambyrån Ingo och pr-byrån Cohn & Wolfe.

Detta för pr-experimentet "Dill".

– Jag tror Dill blir en klassiker. Det är en begåvad kampanj som utgår från affärsverksamheten och därför lyfter hela företaget. Den är också rolig för att den utgår ifrån människors fördomar och lyckas vända på dessa på ett enkelt sätt. Vi kommer se mer av den här typen av PR i framtiden eftersom det är ett så gediget hantverk som uppfattas trovärdigt och ärligt, motiverar Eva Fernvall, Spinnjuryns ordförande och kommunikationsdirektör på Apoteket.

Det är ett val som kan vara kontroversiellt, då kampanjen har kritiserats för att vara en pr-bluff.

Det var under hösten 2013 som restaurangen Dill öppnade i Stockholm. Senare avslöjades det att det var lågpriskedjan Dill som stod bakom restaurangen – som enbart använde råvaror från Lidl. Syftet var att visa att billiga råvaror inte är sämre än dyra.

Silver i kategorin går till DDB Stockholm och Burson-Marsteller för kampanjen ”Är du Klaus-Heidi?” för Lufthansa.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Spinn 2014

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.