Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Det nya namnet ökar sponsringsvärdet”

Publicerad: 28 Mars 2012, 12:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Swedbanks kommunikationsdirektör, Thomas Backteman, berättar för dagensmedia.se varför företaget gav bort namnrättigheten på den nya nationalarenan till Friends.


Ämnen i artikeln:

Swedbank

Swedbank bestämde redan 2007, när de bytte namn från Föreningssparbanken, att de skulle köpa namnrättigheterna till den nya nationalarenan. Men företagets kommunikationsbehov har förändrats sedan dess.

– Vår känsla är att Swedbank i dag är en av landets mer kända banker. Efter att ha konstaterat det har vi tagit ett beslut att istället engagera oss mer i samhället och tyckte att det var en god idé att skänka namnet till Friends som vi har samarbetat med i sju år, säger Thomas Backteman.

Det finns i dag två befintliga arenor som bär Swedbanks namn. Tidigare var det tre men Swedbank sålde namnrättigheterna till Swedbank Arena i Örnsköldsvik. Modo Hockeys ishockeyarena heter numer Fjällräven Center.

– Det spelade förstås också in, värdet av att ha ytterligare en arena med vårt namn på minskar ju med tanke på att vi redan har två stycken.

– Det nya namnet ”Friends Arena” ökar också värdet på sponsringen eftersom företagsnamn signalerar idrottsarena hos allmänheten. Det nya namnet ger arenan en tydligare profil av multievenemangsarena.

Vilka långsiktiga pr-effekter ser ni med att skänka bort namnet?

– Vi har för avsikt att fortsätta att vara huvudsponsor till Friends också framöver och ser möjligheter att få fram det här värdet både i och utanför arenan och i samband med gemensamma events. 

Hur stor del har de skriverier om korruption och mutor som omgärdat den nya nationalarenan spelat in i ert beslut att skänka bort namnet?

– Inte det minsta eftersom vi var ute och förde de här diskussionerna redan innan de skriverierna startade.

Swedbank har sponsringsrättigheterna för den nya nationalarenan till 2023 och Thomas Backteman dementerar de uppgifter som gör gällande att Swedbank betalat 153 miljoner kronor för rättigheterna.

– Det är felaktigt. Den korrekta siffran är 138 miljoner kronor.  Av det beräknar vi namnrättigheten vara värd 55 miljoner kronor. Av dem har Sparbankstiftelsen redan betalat 28 miljoner kronor. Det som är kvar är det vi skjuter till i bidrag.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Swedbank

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.