Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

”Det finns ingen quickfix”

I DN/Synovates opinionsundersökning har Kristdemokraterna, Centern, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna så litet stöd att de skulle åka ur riksdagen om det var val i dag. Dagensmedia.se låter två pr-konsulter recensera partiernas agerande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Synnöve Almer


Publicerad: 26 Augusti 2011, 13:12
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:01

Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaVänsterpartietKristdemokraterna

Jean-Daniel Maurin, seniorkonsult på pr-byrån New Republic och fritidspolitiker för Miljöpartiet i Skåne, tror inte att kommunikation i sig kan lösa partiernas kris.

– Det finns ingen quickfix. Vad Centern, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet har gemensamt är att de först måste lösa sin ledarskapsfråga. Centern byter ledare nu, Vänsterpartiet kommer att byta och Göran Hägglund sitter väl ganska löst, säger han.

En ny partiledare ger större manöverutrymme, både politiskt och kommunikativt. Först nästa steg är att se över kommunikationen i grunden.

– Alla tre måste bli tydligare. Vänsterpartiet är för flummiga. Vad menar de med begrepp som ”världens bästa välfärd”? Centern har tvingats in stödpartifällan, men nu har de ett momentum. De får en ny partiledare och så har de pengarna. Det gäller nu för dem att bli ett parti med en mer egen profil, säger Jean-Daniel Maurin.

Hur kan verktyg som pr och sociala medier hjälpa partierna ur krisen?

– Deras problem är mycket mer grundläggande än så. Ett parti måste ha en tydlighet. Det är inga kommunikativa knep de saknar utan de behöver ha en tydlig politik och lösa ledarfrågan.

När ledare, politik och en tydig kommunikationsplan är på plats är det dags för pr och marknadsföring.

– När de har gjort sin hemläxa så spelar så klart kampanjer en stor roll. Kampanjer kostar pengar och de som har bäst förutsättningar här är Centern.

Även Christian Ekström, PA-chef på Grayling, säger att ett av KD och Centerns problem är att de saknar en tydlig profil.

– Inför valet 2006 tog Moderaterna en bredare profil och de andra borgerliga partierna har haft svårt att hitta en egen nisch. KD pratade ett tag om verklighetens folk, men släppte det och de är heller inte så förknippade med familjepolitik längre, säger han.

Reklamkampanjer och pr-insatser kan hjälpa partierna på kort sikt, men de måste hitta en stark profilfråga.

– Som i all marknadsföring så är det repetition som är kunskapens moder. Folkpartiet har lyckats ganska bra när det gäller skolpolitiken.

Vänsterpartiet har egentligen haft problem ändå sedan Gudrun Schyman lämnade partiledarposten, anser Christian Ekström. Och så länge som partiet är i opposition är det dessutom svårt att motivera för väljarna varför de ska rösta på Vänsterpartiet och inte Socialdemokraterna för att få ett regeringsskifte.

– Och SD är också ett oppositionsparti, men utan varken formellt eller informellt samarbete. När det finns två andra tydliga alternativ så finns det ingen anledning att rösta på mitten.

Att debatten nu enbart handlar om ekonomi och utrikespolitik gynnar heller inte Sverigedemokraterna.

– SD tas inte på allvar i ekonomi- och utrikesfrågor.

Men eftersom vi är i en mellanvalsperiod så spelar inte undersökningen särskilt stor roll för något parti, säger Christian Ekström.

– Så länge partierna inte försvagar sin grundläggande ställning och försvinner helt från radarn betyder det inte så mycket. Anders Borg och ekonomin har nu en tydlig plats i centrum och det är meningslöst att driva andra profilfrågor nu.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.