Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Det blir ingen dirty campaigning”

Publicerad: 6 Maj 2010, 12:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann och Socialdemokraternas strateg Hampus Brynolf lovar att hålla sig borta från smutskastning.


Svensk politik har traditionellt varit befriad från utstuderade smutskastningskampanjer - och så kommer det sannolikt att fortsätta. Det är både Hampus Brynolf och Per Schlingmann överens om.

– Jag tror inte att det kommer bli någon ändring i detta val. Vi har en annan politisk kultur än till exempel USA och svenska folket röstar efter sakfrågor, sa Per Schlingmann under en paneldebatt på Stockholm Media Week, som skulle handla om dirty campaigning, men som oftast halkade in på mediernas valbevakning.

Niklas Svensson, politisk reporter på Expressen, höll dock inte med:

– Jag tror att vi får se en del smutskastning ute i landet, som blir synligare nu, sa han, och påminde publiken om Socialdemokraten Kerstin Zanders uttalande om att regeringen kunde jämföras med en kvinnomisshandlare.

Hampus Brynolf menade dock att jämförelsen inte var ett exempel på ”dirty campaigning” utan ett uttalande som gjordes i stridens hetta. Bakom ordet "dirty campaigning" döljer sig en utstuderad strategi, sa Hampus Brynolf.

Per Schilingmann målas ofta ut i medierna som alliansens spinndoktor, den person som ligger bakom kommunikationen i minsta detalj, ända ned på ordnivå. Han passade dock på att dementera att det var han som myntade ordet ”Tobleronepolitik”, som både Mats Odell och Sven-Otto Littorin nyligen använde.

– Jag hade uttryckt mig annorlunda, sa Per Schlingmann.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.