Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Det är okej att ljuga i pr – om man har ett gott syfte"

Publicerad: 2 juli 2013, 14:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

Att ljuga för att skapa uppmärksamhet är inte okej – men är syftet gott helgar ändamålet medlen. Det säger pr-konsulten Simon Strand och Studio Total-grundaren Per Cromwell.


Inför en fullsatt publik anordnade Sveriges Kommunikatörer och PR of Swedens i dag Almedals-seminariet "Man får luras i PR!".

Medverkade gjorde bland annat Simon Strand, pr-konsulten bakom AIK:s kapning av Forsman & Bodenfors Tommy "Black" Nilsson-kampanj samt Per Cromwell, grundare av reklambyrån Studio Total som vid flera tillfällen dragit medierna rejält vid näsan.

Efter seminariet ställde Dagens Media duon mot väggen för att fråga om det är okej att ljuga när man gör pr.

– Oftast får man inte det. Isåfall måste det vara intressant, relevant, roligt samt addera någonting mer än det skadar. Man får helt enkelt räkna plus och minus, säger Simon Strand.

Per Cromwell fyller i:

– Det beror på vad man vill. Domen faller ju ganska hårt så det beror på hur det landar. Men om det var värt det i efterhand tycker jag att en lögn kan vara motiverad.

När är det värt att ljuga?

– När det finns en poäng utöver uppmärksamheten i sig. Det är aldrig okej att ljuga bara för uppmärksamheten. Man måste ha något att förmedla, säger Simon Strand.

Per Cromwell håller med.

– I slutändan måste det finnas någon logik i att man ljög. Det kan vara att man vill få fram en debatt eller visa på någonting viktigt. Det är nästan som en typ av wallraffande, säger han och fortsätter:

– För politiska organsiationer som vill påvisa någonting kan det vara väldigt effektivt att ljuga om man verkligen vill påvisa ett förhållande. Ska man bara kränga choklad kanske det inte är lika bra.

Vad tycker ni om Tommy "Black" Nilsson, var det bra pr?

– Jag blev inte särskilt upprörd över det utan tyckte mest att att det var underhållande, säger Per Cromwell.

Simon Strand vill inte recensera Tommy "Black" Nilsson.

– Den här branschen är full av recensioner. Det är för mycket sådant. Och det känns också fel att recensera kampanjen utan att veta hur det påverkade försäljningssiffrorna, säger han och fortsätter:

– Jag tror också att de hade planerat fler enheter men sedan backade ju Tommy Nilsson ur. Jag vet inte hur de enheterna hade förändrat bilden av projektet som helhet. Man ska vara försiktig med att uttala sig tvärsäkert om andras jobb.

Som vd för Studio Total är Per Cromwell mycket van vid att luras. Följaktligen skrattar han när han får frågan om han lurats många gånger.

– Men vi luras inte alltid.

Vad är ditt bästa "lur"?

– Jag tyckte att det var intressant att luras tillsammans med Riksteatern (då reklambyrån skapade det kändistäta – och fiktiva – "Kulturpartiet", reds anm.). Där fanns det något mer som de ville få fram. Det var en annan nivå på det.

Simon Strand har ett exempel som ligger närmare i tiden:

– Faktum är att jag precis sa till Prime att min kompis är från den kinesiska ambassadens kulturattaché för att få in honom på deras rosémingel.

Funkade det?

– Japp han kom in på listan!

Några av Studio Totals uppmärksammade kampanjer

Kulturpartiet. Skapades av Studio Total under Politikerveckan i Almedalen 2005 för att göra reklam för Riksteatern. I en opinionsmätning fick det påhittade partiet 18 procent av folkets röster.  Black Ascot. Under våren 2009 dök den 19-åriga modebloggaren Black Ascot upp från ingenstans. Den dekadenta bloggen skapade rejält med uppmärksamhet innan det uppdagades att det hela var en kampanj för Malmöoperan.  Gudrun Schyman och de uppeldade pengarna. Under politikerveckan i Almedalen 2010 blåste det rejält Feministiskt Initiativs partiledare Gudryn Schyman efter att hon eldat upp 100 000 kronor. Bakom pr-stunten stod Studio Total.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.