Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

PR

De utmanar Blocket – med hjälp av pr

Publicerad: 21 Juni 2011, 04:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:07

Med ett socialt ansvarstagande och lägre priser hoppas Blocketutmanaren Köpjakt att kunna utmana de stora aktörerna. Bakom spakarna står Örebrobyrån Four PR.


Ämnen i artikeln:

Blocket

Arbetet med köp-och-säljsaten Köpjakt har pågått i flera år men det är först nu som sajten blivit tillgänglig för allmänheten.

Nu ska den lanseras brett med hjälp av pr-byrån Four PR.

– Från början var vi inte alls inne på pr, men sedan hörde vi folk prata om hur bra det var. Det var ett gäng pr-byråer som alla pratade gott om och då tog vi kontakt med ett par av dem, säger Andreas Wickberg, grundare och vd på Köpjakt.

Han berättar att han fattade tycke för Four PR direkt.

– Vi kom på helt galna idéer som vi skrattade högt åt och kände att jäklar vilken skjuts vi får om det här går vägen.

Att Andreas Wickberg valde bort mer traditionell reklam beror också på att han tycker att det är för dyrt.

– Marknadsföring ska inte behöva vara så dyrt som det är i dag. Ser man till SCB:s statistik går 50 procent av alla företag i konkurs inom tre år medan 80 procent säger att reklam är för dyrt. Det är lite det som är vår utgångspunkt.

All vinst som Köpjakt gör på den privata marknaden går oavkortat till välgörenhet och nu hoppas Andreas Wickberg att nyhetsvärdet i sig ska sälja in verksamheten hos svenskarna.

– Vi har en riktig Robin Hood-historia. Vi försöker ta marknadsandelar från de stora jättarna och vi gör det genom att vara bättre, ha lägre priser och skänka de privata vinsterna till välgörenhet. Kunderna kan också påverka vart pengarna går.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Blocket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev