Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

De ska få dig att pantsätta bilen

Publicerad: 2 December 2010, 12:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Nu kan du pantsätta din bil för att låna pengar. Det är idén bakom Carcash, som ska sälja in sin affärsidé med hjälp av reklam och pr signerad Comvision.


Mikrolån har blivit allt mer populära i Sverige. Samtidigt rasar en debatt om ungdomar som hamnar i skuldfällor. Nu ger sig en ny aktör in i leken. Carcash, som baseras på ett amerikanskt koncept, bygger sin affärsidé på att man lånar av sig själv istället från ett företag - genom att pantsätta bilen. Kan man inte betala skulden efter 30-35 dagar hjälper en partner till Carcash låntagaren att sälja bilen.

Systemet kallas för pantkredit, eftersom att man fortfarande får använda bilen efter att man lånat pengarna.

Lars-Ola Nordqvist är vd på Comvision - som ligger bakom pr-kampanjen som ska sälja in idén till svenskarna - berättar att man valt tre olika spår.

Dels har man valt ut några huvudmedier där ämnet skulle kunna debatteras och publiceras.

– Vi har bland annat varit i Kvällsöppet där vi har debatterat SMS-lån kontra Carcash. Igår var vi i Expressen och hade dessutom en väldigt spännande digital presskonferens där jag var moderator, säger Lars-Ola Nordqvist.

Hur har debatten kring mikrolån påverkat kampanjen?

– Den är väldigt bra och vi använder den som ett stöd för kampanjen. Normalt sett har det varit väldigt höga avgifter på sms-lån vilket satt många i en skuldfälla.

Carcash ska också säljas in med en Iphone-applikation, en Facebook-sida och radioreklam i Rix FM och Bandit Radio, gjord av byrån Globalmouth.

– Vår målgrupp är män i 25-50 årsåldern eftersom att 90 procent av dem äger bilar. Många av dem bor på landsbygden och radio är något som slår igenom där.

Arbetsgrupp Comvision

Lars-Ola Nordqvist

Maya Johansson

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.