Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

De kan vinna Stora PR-priset

Publicerad: 25 Januari 2017, 10:53
Uppdaterad: 25 Januari 2017, 10:53

Lista: Här är alla finalisterna


Ämnen i artikeln:

Stora pr-priset

Inlämningen av bidrag har pågått under tre månader. Nu har pr-branschens expertskrå sagt sitt. Tio finalister har röstats fram för en jury att bedöma vem som vinner Stora PR-priset för årets bästa PR-arbete 2016.

Vinnarna av Stora PR-priset 2016, samt silver- och bronspristagarna, kommer att belönas på en prisceremoni i anslutning till Svenska PR-företagens årsmöte 16 februari 2017.

– Ett av huvudjuryns viktigaste kriterier i sin bedömning är om och hur PR-bidragen har givit betydande och hållbara resultat för uppdragsgivaren, säger Sandra Kastås, projektledare och juryordförande för Stora PR-priset i en kommentar.

Finalisterna i alfabetisk ordning:

Bahnhof – Bahnhof

Med två enkla kryssrutor på en nyframtagen blankett lyckades internetoperatören Bahnhof med det konststycket att förena gamla hårdföra integritetsförespråkare och nytillkomna mjukare och "vanligare" kunder i en enorm, osannolik lajkraket.

Barncancerfonden och Tobiasregistret – Narva

#TopsaFörLivet - en enkel topsning på insidan av kinden kan rädda liv. Kampanjen aktiverades under Almedalsveckan 2016 och har bidragit till 3 750 nya potentiella blodstamcellsgivare.

Björklöven – Punkt PR

En kampanj för ett matchställsbyte. Med de rätta färgerna triggas spelare och publik att stå upp för det man är och tror på. Publikstödet vänder, supporterskaran växer och hockey handlar inte längre bara om hockey.

Fredens Hus – Södra Tornets Kommunikation

Kampanj mot fördomar på fordomstest.se. Fredens hus har med hjälp av Kairos Future undersökt vilka fördomar som är vanligast i Sverige 2016. 25 000 personer har besökt fördomstestet och 1 000 elever har deltagit i workshops om fördomar. Kampanjen forsätter vidare under 2017/2018.

Hjärt-Lungfonden - Prat PR

Under Almedalen var målet att uppmuntra så många besökare som möjligt att lära sig Hjärt-Lungräddning (HLR). Över 1000 personer lärde sig hjärt-lungräddning (målet var 200) och samtal om hjärtefrågor skapades under veckan på kontot @hjartefraga.

Max hamburgare – JMW Kommunikation

I anslutning till internationella klimatmötet i Paris lanserades kampanjen för Max Green Familjen för att få fler att välja en vegetarisk hamburgare. Lanseringen är den mest framgångsrika i Max historia och gav en försäljningstillväxt på 6,2%

Mobiloperatören 3 – FLB Europa

I februari 2016 lanserade 3 initiativet #Datadonate, som ger 3s kunder möjlighet att donera outnyttjad datatrafik i sina abonnemang som omvandlas till pengar och skänks till förmån för UNHCR:s arbete i Syrien. Genom initiativet har över 3 000 donationer genomförts, och 3s kunder har bidragit med 44 000 liter vatten, vilket betyder att över 2 000 människor på flykt har fått sitt dagsbehov tillgodosett.

Svenska Kyrkan – Prat PR

En kampanj i sociala medier där varje delad high five som taggades med #5för5 resulterade i att ett företag donerade 5 kr till Svenska Kyrkans Internationella Arbete. Under kampanjperioden nådde vi ut till fler än 3 miljoner människor, samlade in 10 000 high fives, ökade antalet deltagande församlingar och viktigast av allt samlade vi in mer än 45 miljoner kronor, ett rekordresultat för Svenska Kyrkan.

Svenska Turistföreningen – Cohn @ Wolfe Stockholm

Svenska Turistföreningen (STF) ville ge svenska folket möjlighet att sprida bilden av sitt land till hela världen. Lösningen blev världens första telefonnummer till ett land vilket besvarades av svenskarna själva. Resultatet överträffade alla förväntningar: President Barack Obama nämnde ”The Swedish Number” i ett tal och statsminister Stefan Löfven tog sig tid att svara. Kampanjen nådde en förtjänad räckvidd på nio miljarder och genomfördes tillsammans med INGO och Grey NY.

Visit the Faroe Islands – Ehrenberg Kommunikation

Kampanjen grundade sig i en låg kännedom om Färöarna – med fler får än människor. Färöarna fanns inte ens på Google Street View. För att sätta press på Google och uppmärksamma resten av världen på Färöarna monterades 360-kameror på öns får, vars bilder laddades upp till en digital kampanjsida. Under hashtagen #wewantgooglestreetview nåddes totalt över 1 miljard människor världen över. Google lyssnade till slut och kom till Färöarna för att upprätta Street View.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Stora pr-priset

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev