De kan vinna Spinn

2017-10-25 09:50  
McDonald's vill uppmuntra andra att anställa unga med skilda bakgrunder. Montage/Kampanjbilder

UPPDATERAD. Jung Relations, Gullers Grupp, Prime och Edelman Deportivo är några av byråerna som har chans att vinna i Spinn.

Den 23 november är det dags att kora årets bästa pr, då Spinn avgörs på Berns i Stockholm.

Allra flest nomineringar har Jung Relations med tio vinstchanser. Dessutom är byråns Jasmine Falk nominerad i Årets rookie. Efter Jung följer Wenderfalck respektive FLB Europa med sex nomineringar vardera och Cohn & Wolfe med fem.

Wenderfalck är dock den byrå som är nominerad för flest antal kunder. De sex nomineringarna fördelar sig över fyra olika kunder – Apotek Hjärtat, Parken Zoo, SVT och Action Aid.

Edelman Deportivo, som förra året kunde stoltsera med hela 16 nomineringar, får i år nöja sig med tre vinstchanser.

Förr året blev Cohn & Wolfe kvällens stora vinnare, med fyra guld samt utmärkelsen Årets rookie. 

Här är samtliga nomineringar

Årets business to business
The Original Brushes of Edvard Munch / Adobe  / Abby Priest
Expedition Destination / Swedavia / FLB Europa
Den nya rikssvenskan / Lernia / Jung Relations
The Smiling Car / Semcon / Semcon

Årets content marketing
Lasingoo Data Mine / Lasingoo / FLB Europa
I Mina Skor / Biogen / Gullers Grupp
Travsnack /  ATG /  Gullers Grupp/Rodolfo
Oddsets partiska kommentatorer / Svenska Spel/Oddset / Jung Relations
Sportsvenska för invandrare / Svenska Spel / Jung Relations
Grönsaksmålet / Odlarna.se / mplusm

Årets influencerkampanj
Kolla Bollarna / Ung Cancer / Cohn & Wolfe
#IDittNamn / adidas och Svenska Fotbollförbundet / Edelman Deportivo
Henk es hårresande konkurrens / Procter & Gamble / Jung Relations
Oddsets partiska kommentatorer / Svenska Spel/Oddset / Jung Relations
Plumpynut till middag / Röda Korset / Le Bureau
Fotbollstuben / Intersport Sverige /  Welcom
Therese testar teknik Säsong 2 /  Teknikföretagen / Volontaire

Årets innovationskampanj
The Original Brushes of Edvard Munch /  Adobe / Abby Priest
Chiara Organica  / Spendrups / FLB Europa
I Mina Skor / Biogen / Gullers Grupp
Den nya rikssvenskan / Lernia / Jung Relations
Let’s Talk / Cloetta / POST
Playing with  fire / Trygg-Hansa / Prime
Exhibition Stockholm / Adobe / Spotlight PR
Happy Place / Apotek Hjärtat / Wenderfalck

Årets integrerade kampanj
Menstabut / Libresse/Essity / Beachfront Communications
Air View  / Blueair  / Burson-Marsteller/Rodolfo
Chiara Organica / Spendrups / FLB Europa
Henkes hårresande konkurrens / Procter & Gamble / Jung Relations
Let’s Talk / Cloetta / POST
Gör Donken / McDonalds / Prime/DDB Stockholm
Digidjuren / Parken Zoo / Wenderfalck

Årets konsumentkampanj
The World’s Most Exclusive Potato Chips / S:t Eriks Bryggeri / Abby Priest
Dela Ratten / Ford / Burson-Marsteller
#IDittNamn / adidas och Svenska Fotbollförbundet / Edelman Deportivo
HomeAwayArlanda / Swedavia & HomeAway / FLB Europa
Det ojämställda priset / Fotografiska / ORD&BILD
Gör Donken /  McDonalds / Prime/DDB Stockholm
Bullens Beer Banger / HKScan/Bullens / Rippler Communications
Solkräm på fat / Apotek Hjärtat / Wenderfalck

Årets non-profit
Kolla Bollarna / Ung Cancer / Cohn & Wolfe
#ochjagprotesterade / Make Equal / Lennox PR
ActionAid All I Want For Christmas Is A Goat – Live / ActionAid / Wenderfalck
Foundation 500 / H&M Foundation / Volontaire
Bakom fasaden / Kvinnojouren Ellinor / Markus

Årets socialamedierkampanj
The World’s Most Exclusive Potato Chips / S:t Eriks Bryggeri / Abby Priest
Bullens Beer Banger  / Bullens / Actionist
Kolla Bollarna / Ung Cancer / Cohn & Wolfe
Vilken dörr passar ditt liv? / Diplomat / Det
Majken och Reepalu / Vårdföretagarna / Gullers Grupp
Oddsets partiska kommentatorer / Svenska Spel/Oddset / Jung Relations
Grönsaksmålet sociala medier / Odlarna.se / mplusm

Årets samhällsinformationskampanj
Kolla Bollarna / Ung Cancer / Cohn & Wolfe
#IDittNamn / adidas och Svenska Fotbollförbundet / Edelman Deportivo
Kidish / Landskrona stad / Garbergs Malmö / SVT Dold / SVT / Wenderfalck

Årets varumärkesbyggare
Carlsberg Non-Alcoholic – den alkoholfria ölens frÖLsare / Carlsberg Sverige / Cohn & Wolfe
Vi gör skillnad / Vårdföretagarna / Gullers Grupp
Sportsvenska för invandrare / Svenska Spel / Jung Relations
Åbro + AIK + Hjärt- Lungfonden / Åbro Bryggerier / POST

Årets bästa PR-kampanj
Chiara Organica / Spendrups / FLB Europa
Den nya rikssvenskan / Lernia / Jung Relations
Det ojämställda priset / Fotografiska / ORD&BILD
Let’s Talk / Cloetta / POST
Gör Donken / McDonalds / Prime/DDB Stockholm
Happy Place / Apotek Hjärtat / Wenderfalck

Årets kund
Annelie Söderberg, Renault
Diana Amini, HMFoundation
Lars Kry, Sigma IT

Årets rookie
Jasmine Falk, Jung Relations
Madeleine Olander, Number 10
Per Frykebrant, Juno Public Relations

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt